10 entri terbaik Denaihati

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

10 entri terbaik Denaihati. Siap sudah aku update Pondok Kecil ni dengan entri yang bertajuk Almari Sangkut Baju. Macam biasa apabila setiap entri yang dah siap di siarkan (publish) dalam pondok kecil, aku akan klik setiap icon perkongsian yang terdapat pada akhir entri. Butang Google plus, butang Tweet, dan butang Facebook.

Selepas aku menyiarkan entri aku dalam Facebook Denaihati Network, aku terpandang satu coretan kata ni. Amat menarik dan tangan aku pantas jer klik pada link yang diberikan. Coretan kata itu bagaikan satu persoalan yang memaksa aku untuk mencari jawapannya.

iphone 5 gadjet impianWahhh mata aku terus ligat membaca setiap coretan yang terdapat dalam entri tersebut. Sampai pada ayat ni “ 20 penyertaan terpantas akan mendapat Bonus Raya RM100 untuk setiap seorang. Satu entri terbaik daripada kaca mata HATI Denaihati akan mendapat Bonus Raya RM200. “, jantung aku terus berdegup kencang. Dan hati aku membisik, mesti dah tak sempat nak jadi 20 orang terpantas tu sebab entri ni dah keluar kelmarin.

Biasa la bila blog yang dah tersohor dan terkenal ni, tak yah berangan la nak jadi 20 orang yang terpantas. 5 minit entri siap publish, dah dekat 20 orang yang komen. Ni kan pula seharian lebih. Haha. Senyum seketika aku bila menulis entri ni. Tak apa la masih ada peluang untuk menang dengan menghasilkan entri yang terbaik.

10 Entri Terbaik Denaihati – Bonus Raya Aidilfitri 2012

1. SayangKan Anak Pukul-pukul Kan

Dalam entri ini mengajar aku erti menjadi pendidik yang berjaya kepada anak-anak. Tertarik dengan kata-kata dalam entri ni iaitu :-

Ramai ibubapa yang merotan anak tapi berapa ramai yang merotan anak kerana mendidik ..atau kita merotan kerana anak kita sering menganggu kita, menganggu adik-adiknya..kenapa pulak anak-anak menganggu ibubapa dan adik-adiknya??? Bukan kah kerana anak-anak kita tidak mendapat cukup masa bermain-main dengan ibubapa yang sentiasa sibuk mencari rezeki!!

2. Kesusahan Adalah Ubat Kesenangan

Kesusahan amat merumitkan untuk dihadapi. Dan memerlukan jati diri yang utuh dalam menyelesaikannya. Tapi bila berjaya mengatasinya, kemanisan itu akan terasa. Kesusahan yang aku rasakan sekarang ini cukup-cukup membuat hati aku tertekan. Tertekan apabila tempat tinggal yang bocor apabila hujan, akhir bulan duit dah kering, menjaga hati dan perasaan ibu bapa + isteri dan banyak lagi kesusahan yang aku alami. Dan bila baca coretan ayat ini, terus membangkitkan semangat aku. Terima kasih.

Bagi AKU kesusahan itu adalah ubat yang terbaik untuk kita jadi sihat dan berjaya. Lihat lah sekeliling kita … ubat itu mesti rasanya pahit dan tak sedap. Tapi kalau yang sedap seperti gula dan makanan yang sedap-sedap berlemak tu pasti akhirnya mengakibatkan penyakit yang pelbagai jika diambil berlebihan.

3. Sayangkan Bini Tinggal-tinggalkan

Tajuk ini dikira peribahasa kah? Haha. Tak apa la apa-apa pun tanggapan kita, yang pasti isi tersuratnya benar belaka. Haha. Isteri aku juga begitu. Ada satu masa aku bersungut nak kerja part time. Kerja dekat kedai makan. Puas di pujuk tapi enggan dilepaskan. Maklumla takut suaminya dikebas orang. Haha. Nak kata aku hensem tak ada la. Cuma hati ni terlampau baik. Muahaha.

4. Apa yang kita cari dalam hidup ini

Satu tajuk dan satu persoalan yang tidak pernah menemui satu jawapan yang pasti. Hari ni kita hidup kita rasa nak abdikan diri kepada Allah. Esok lusa lain pula motif kehidupan kita. Tak pernah sesekali kita jumpa apa yang kita cari sebenarnya dalam hidup ni. Lain orang lain motif kehidupan nya. Tapi dalam entri ni jawapan untuk persoalan ini menjurus kepada santapan rohani. Alhamdulillah. Masyarakat Islam kita semuanya hidup berlandaskan paksi yang betul.

5. Anak-anak terdedah SEKS setiap hari

Bila baca entri ni memang betul la apa yang diceritakan. Setiap hari ada sahaja iklan ataupun cerita yang berunsurkan SEKS. Masyarakat Melayu Islam kini sudah tidak merdeka lagi. Merdeka dari hawa nafsu semakin hari semakin hilang. Patut la semasa aku bekerja sebagai technician komputer dulu, ada sorang juruteknik yang dah berusia lingkungan 40-an. Beliau seorang yang baik. Solat kat masjid selalu. Pernah sekali tu dia bagitau kat rumah dia tak ada TV. Sebabnya hanya satu. Nak didik anak. Aku dulu pening juga memikirkan sebab yang diberi. Rupanya bila ada TV, anak-anak mudah terpengaruh dengan aksi-aksi ganas, aksi-aksi SEKS dan berbagai adegan lain lagi. Dan aku sebagai seorang ayah memang merasai kebimbangan itu. Doa dipohon selalu agar anak ini menjadi anak yang soleh dan taat perintah Allah. Aminnn.

6. Apa erti NILAI dalam hidup manusia?

Entri ini pula aku tertarik pada tajuk dan pada keyword NILAI. Aku sendiri tak ada ideal untuk menulis cerita berkenaan dengan NILAI. Yang aku tahu NILAI tu tempat jual barang-barang murah jer. Teringat akan kenangan semasa mula-mula mecari barang untuk dibuat hantaran. NILAI adalah salah satu tempat yang termasuk dalam list aku. Tapi sekadar coretan di atas kertas saja. Tidak boleh dirialisasikan di alam yang nyata sebab tempat tu jauh sangat. Lepas tolak kos minyak kereta+teksi+penat+tak tau kedai tu kat mana, aku terus kuburkan harapan aku tu. Akhirnya Kota Bharu dan Jerteh adalah persinggahan aku untuk mencari barang hantaran.

Santapan rohani untuk hari ini.

7. Anak Tak Suka Makan Sayur

Ni yang aku lemah sikit bila tengok tajuk ni. Haha. Mana tak nya anak aku pun tak suka makan sayur. Puas dah aku paksa suruh makan, last-last aku yang makan. Haha. Memang begini agaknya perangan budak-budak. Tengok sayur jer, terus tutup mulut. Mungkin bila dah besar dan bersekolah, aku harap anak aku berubah la. Bak kata denaihati :-

Tapi alhamdulillah bila dah masuk asrama dah berubah sikit dah mula suka makan sayur.

Harapan ayah kepada seorang anak yang tak suka makan sayur. Haha.

8. Ayah dan Ibu jambatan ke Syurga tetapi ramai yang lupa

Dalam entri ni aku tertarik dengan iklan raya Bernas 2012. Amat menyentuh jiwa. Betul la kata denaihati tu. Hati aku tak keras lagi. Pendek kata hati seorang bayi macam aku ni memang sensitif. Haha.

Jom saksikan video raya Bernas 2012 kalau tak sebak memang dah keras jiwa nurani tu …

Nak tengok iklan tu, klik jer kat sini.

9. Teguran Ibu dijadikan musuh hingga ke akhir hayat

Alamak. Tajuk pun dah cukup seram. Mintak jauh la daripada semua dugaan sebegini.  Sejauh mana sangat ego kita nak jadikan ibu seorang musuh? Selama manakah kita boleh hidup kalau bukan kerana pengorbanan seorang ibu? Kalau bukan kerana ibu yang bersusah payah mengandungkan kita, bertarung nyawa melahirkan kita, adakah kita boleh berada didunia dan menikmati alam ciptaan-Nya? Fikir-fikir kan lah. Tak rugi dan tak berdosa kalau kita bertolak ansur dan mendengar setiap teguran yang diberikan. Teguran ibu mithali tak ada sikit pun yang memesongkan kita dari jalan yang betul. Kalau ada itu adalah ibu yang berhati mati dan berjiwa kering.

Hati aku cukup-cukup terusik dan tersentuh bila membaca ayat ini.

air mata lebih banyak mengalir keluar bila anak-anak dah besar berbanding ketika mereka kecil

Ya Allah banyaknya dosa aku pada ibuku. Tiba-tiba teringat akan kenangan lama. Biarlah ia luput sedikit demi sedikit dalam diari hidup aku. Dan apa yang telah aku lakukan tidak akan terjadi dalam keluarga aku pula. Aminnn. Akan aku didik anak aku menjadi insan yang soleh. Akan aku tempis kata-kata pujangga “Bapak Borek Anak Rintik” sedayanya.

Jom layan lagu Syurga Dibawah Tapak Kaki Ibu Nyanyian Aisyah. Pasti akan mengalir air mata bila mengenangkan kisah yang lalu.

Syurga Di Bawah Tapak Kaki Ibu
Duhai apakah gerangan budi balasan
Bagi insan melahirkan, membesarkan
Bercucuran airmata bila mengenangkan
Betapakah besar budi ibunda berikan
Siang malam menderita
Hingga entah bila
Sungguh besar pengorbanan
Ibunda berikan

10. Buat Baik Belum Tentu Manusia Balas Baik

Amat tersentuh emosi juga apabila membaca entri ini. Mana tak nya. Kalau kita la sejujurnya, amat sukar untuk menderma organ yang paling berharga tu. Fikir 3000 kali pun belum tentu jawapan akan kita perolehi. Beginilah perangai manusia. Apa boleh aku katakan. Hanya berdoa agar saudara Ahmad Khariri terus tabah menghadapi setiap dugaan yang dihadapi. Dan pastinya aku sendiri tertunggu-tunggu coretan agung saudara Ahmad Khariri agar dijadikan pedoman dan iktibar buat insan di luar sana.

Memang benar kata Ulama bila kita membantu jangan harap balasan manusia tetapi haraplah balasan Allah pasti kita tidak akan kecewa

Selamat berama dan renung-renungkan.

“Bonus Raya Aidilfitri 2012 untuk semua Rakan Blogger yang tidak jemu-jemu bersama blog Denaihati. Berminat joom serbu Denaihati.com”.

p/s : Denaihati memang sesuai betul dengan slogannya ” Hidup Untuk Memberi ” yang mana setiap contest yang dianjurkan menjanjikan hadiah yang lumayan seperti contest gadjet impian.

47 thoughts on “10 entri terbaik Denaihati

    1. hafizul Post author

      Haha..betul tu..pengalaman kan adalah cikgu sejati dan cikgu paling berharga dalam hidup kita..tanpa pengalaman tak colorful lah hidup ni..huhu

      Reply
    1. hafizul Post author

      terima kasih bro..aku nak panjangkan lagi..takut pembaca pulak boring dan mana ada pelawat yang boleh spare banyak masa utk PK shaja..haha.

      Reply
        1. hafizul Post author

          haha sebut jer bounce rate ni, aku rasa geram jugak..dah 50% pk punya..kejap jer dia melambung mcm tu..awal2 buat blog dulu best jer tgok..20% la, 22% la..makin byk cerita makin tinggi..tak faham betul bounce rate ni..

          Reply
            1. hafizul Post author

              emm susahnya nak atasi masalah ni kan..macam blog puanbee dalam entrinya, kesan sampingan keyword eyriqazz vs denaihati, terus turun dan berada pada tahap yang memuaskan bounce rate dia..hehe

              Reply
  1. Denaihati

    Jutaan terima kasih diucapkan kerana menyertai “Bonus Raya Aidilfitri 2012” dgn entri bertajuk “10 entri terbaik Denaihati”dan semoga berjaya. InsyaAllah keputusan akan diumumkan dlm masa 7hari. Sentiasalah melawat Denaihati untuk mengetahui update terkini dari masa kesemasa.
    Denaihati recently posted..Bonus Raya Aidilfitri 2012My Profile

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge