Apa Erti Kemerdekaan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Tanggal 31 Ogos setiap tahun merupakan tarikh kemerdekaan di Malaysia. Hari bersejarah yang akan disambut dengan penuh kemeriahan bakal di rasai tidak lama lagi. Kempen mengibar jalur gemilang telah pun hangat dilaksanakan sekarang ni. Bendera Malaysia telah berkibar megah di setiap pelusuk dan penjuru bangunan, jalan raya, kenderaan, rumah kediaman dan sebagainya lagi. Korang macam mana pula? Kereta ada letak bendera Malaysia tak?

apa erti kemerdekaan hasil ciptaan saya

Meletakkan bendera Malaysia di kenderaan merupakan langkah pertama ataupun langkah terakhir yang akan dilakukan bagi menunjukkan semangat patriotik kita kepada negara. Namun, sejauh manakah sebenarnya erti kemerdekaan yang ada dalam diri kita? Sedalam manakah kesan kemerdekaan yang boleh diambil untuk dijadikan panduan dalam kehidupan ini?

Mara
Kita halilintar
Tiada gentar
Puncak dunia
Malaysia
Sudah bergema

Kita halilintar
Tiada gentar
Bendera kita terus berkibar

Antara kandungan lirik lagu kemerdekaan kali ke-56 yang selalu aku dengar di corong-corong radio. Boleh tahan jugak sedapnya.

Merdeka bukan terletak pada satu aspek kehidupan sahaja. Kebanyakan antara mereka belum mengerti makna sebenar kemerdekaan.

Apa erti merdeka jika…

  1. Kita tak menjaga tiang agama dengan sebaik-baiknya.
  2. Kita pentingkan dunia dari akhirat.
  3. Kita, dalam keluarga orang pandang sinis sahaja.
  4. Kita saling bunuh membunuh, tembak menembak.
  5. Kita tidak bersatu padu dalam setiap aspek kehidupan?
  6. Kita, yang salah nampak betul, yang betul nampak salah.
  7. Kita, halalkan yang haram, haramkan yang halal.
  8. Kita buat tak kesah dengan apa yang berlaku sekarang ini.
  9. Kita cakap tak serupa bikin.
  10. Kita pandai menuding jari dan mencari kesalahan orang lain.
  11. Kita tak pandai nak bersyukur dengan apa yang kita nikmati sekarang ini.
  12. Kita langsung tak pandai nak muhasabah diri sendiri.
  13. Kita pandai menjaga tepi kain orang, tetapi kain sendiri koyak sampai ke paha.
  14. Kita jenis tak pandai ukur baju di badan sendiri.
  15. Entah banyak sangat pulak dahhh….

Zaman dah berubah. Mentaliti manusia juga sedang berubah. Penjajah sesekali tidak akan menggunakan cara yang sama untuk menjajah semula. Penjajah juga sentiasa memerhatikan peluang dan ruang. Setiap minit dan saat adalah berharga untuknya. Penjajah sesekali tidak akan serik dan beralah serta berputus asa selagi belum mencapai apa yang diimpikannya. Aku tertarik dengan singkatan yang diberikan oleh seorang Ustaz. Singkatan daripada perkataan SPIDER betul-betul meninggalkan kesan yang mendalam dalam jiwa ini.

Jom sama-sama kita menyelusuri makna di sebalik perkataan SPIDER tu. Aku tak berikan penerangan yang terperinci untuk setiap perkataan tu. Korang dah besar panjang dan rata-rata yang baca blog Pondok Kecil ni tergolong dari mereka yang sudah matang dan baligh. Hehe. Korang pandai la fikir sendiri yer.

S – Seks

Rakyat Malaysia, bila sebut seks, ramai yang terbeliak biji mata tu kan? Malam kemerdekaan, dara dan teruna pasti menunjukkan belang masing-masing. Semata-mata untuk meraikan hari kemerdekaan yang bersejarah ini.

P – Politic

Politik yang sihat bakal mewujudkan sebuah negara yang aman dan makmur. Pertelingkahan dan percanggahan serta perbezaan pandangan perlu dibuat dalam konteks yang positif bagi menjaga kemakmuran rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dan bangsa.

I – Ideology

Fahaman (ajaran) betul yang diberikan selama ini semakin hari semakin pudar ditelan zaman. Orang kata jangan lawan cakap mak. Syurga dibawah tapak kaki emak. Tapi ramai jer yang jadi anak derhaka alaf baru. Kan?

D – Drug

Pengaruh dadah di kalangan rakyat Malaysia sekarang ini sangat membimbangkan. Setiap hari ada sahaja kes melibatkan penyalahgunaan dadah. Hilang satu, dua pula yang timbul. Bak kata pepatah patah tumbuh hilang berganti.

E – Education

Saluran pendidikan juga merupakan salah satu haluan dan saluran untuk kita mudah dijajah. Bila masuk bab sekolah, bab pendidikan memang dialah yang hebat. Akademik cemerlang. Lepasan PHD yang berjaya. Tapi sikap dan nilai murni yang ada, tuhan sahaja yang tahu. Bak kata pepatah, sekolah tingkat-tingkat, bodoh berlapis-lapis.

R – Rock

Masyarakat kita memang suka dengar lagu rock kan? Tak salah la kalau ada yang terikut-ikut dengan pemakaian, cara pertuturan ala-ala rock sikit. Sebab tu kalau nak didik anak, biarlah dari rebungnya. Bila dah besar, susah nak bentuk dah. Hiburan yang sebenarnya perlu dalam kehidupan kita seharian. Tapi janganlah melampau sangat kan? Siapa tak suka pada hiburan? Lagu kuch-kuch ho ta hai, lagu feveret aku tuh. Haha.

Ok. Aku rasa cukup dah setakat ni. Sempena menyambut hari kemerdekaan ni, sama-samalah kita mengambil iktibar daripada perjuangan moyang kita dahulu. Susah senang, perit jerih moyang kita dahulu dalam mencapai kemerdekaan, sepatutnya kita jadikan panduan berguna. Sama-sama mempertahankan Negara Malaysia daripada penjajahan S.P.I.D.E.R tu.

Apa yang aku sampaikan ini hanyalah sekadar untuk renungan bersama. Yang baik dikita jadikan iktibar. Yang buruk dijadikan sempadan. Semoga negara Malaysia akan terus maju dan terbilang di persada dunia khasnya rakyat Malaysia. Selamat hari Kemerdekaan yang ke-56 dengan tema Malaysiaku Berdaulat : Tanah Tumpah Darahku.

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur.

41 thoughts on “Apa Erti Kemerdekaan

  1. Mohd Shubhi

    Bagi saya makna mutlak Merdeka adalah membebaskan diri daripada sebarang perhambaan selain kepada Allah.

    Dari situ kebenaran diperjuangkan dan kebatilan ditentang habis-habisan tanpa ada rasa gentar.

    Perpecahan walau sebesar manapun terpaksa ditelan demi menaikkan yang hak dan menurunkan yang batil.

    Apa saja tindakan kita adalah demi menzahirkan sikap perhambaan yang ekstrem hanya kepada Tuhan Pencipta Alam Semesta.

    Yang benar tetap benar walaupun yang membawanya adalah Yahudi, yang salah tetap salah meskipun yang membawa adalah Melayu Islam…!

    Wallahu’alam!
    Mohd Shubhi recently posted..6 sikap orang berjayaMy Profile

    Reply
    1. hafizul Post author

      Terima kasih bro atas komen dan pandanga yang cukup bermakna ni..boleh buat panduan pada pembaca blog Pondok Kecil.hehe..terima kasih banyak2…

      Reply
    1. hafizul Post author

      EMm entah la bro..saya tak pandai nak terangkan secara terperinci bab macam ni…mungkin bro boleh rujuk kat ustaz ataupun mereka yang arif bab ni…hehe

      Reply
    1. hafizul Post author

      Emm susah kan manusia ni..kadang2 bila sebut hamba kepada benda ni, terasa pulak diri ini..hahahaha..apa-apa pun terima kasih bro..sama-samalah kita perbaikinya..hehe

      Reply
  2. Joe

    Macam banyak je Malaysian tak menghargai negara sendiri… Masih ramai yang takde semangat patriotism. Tengok la Russian, US, China, Japan, North Korea diorang nie memang patriotik.
    Joe recently posted..Backlink PercumaMy Profile

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge