Bayarlah Wehhh… Sengsara Dah Ni…

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Serius… Sejak dua menjak ini, ada rasa kesengsaraan bertapak dijiwa. Yang semakin lama dibiarkan semakin teguh ia bertapak. Hari ke hari semakin kemas ia berpaut. Bimbang nanti akan berjangkit ke pangkal hati. Walaupun begitu, paru-paru masih lagi berfungsi dengan baik. Biar pun berada dalam suasana yang agak huru hara.

box people

Sekadar Hiasan : Google Images

Korang pernah rasa jadi pemiutang?

Asal jer duit kurang, dah mula terbayang-bayang wajah penghutang yang suci murni. Yang kelihatan ada “NUR” didahi.

Perit…

Serius… Kadang-kadang aku rasa nebes sangat. Dup…Dap… Dup…Dap… Jantung aku berdenyut. Semakin lama wajah itu terbayang dimata, semakin kuat ia berdenyut. Sampaikan ada satu tahap, aku terpaksa ambil “liquid” untuk padamkan wajah-wajah tersebut.

Betapa degilnya wajah itu untuk dipadamkan dengan “rubber” luar biasa. Apatah lagi pemadam biasa yang berharga seposen itu.

“Awak, saya tak kesah kalau awak hutang saya RM10. RM50 pun tak apa. Asalkan awak bayar…”

“Sayanggg… I tak kesah tau U nak pinjam RM200… RM300… RM1000… Asalkan janji-janji U tidak dicapatikan…”

Wahai penghutang sekalian…

Korang tidak pernah terfikir macam mana rasanya menjadi pemiutang yang tidak diiktiraf?

Meh aku ceritakan…

  1. Bunga, langsung tak leh nak kebas. Pokok aje lah yang dapatnya. Bayar lambat, bayar lebih maa…
  2. Sengsara semakin bertambah bilamana “expired” nya janji-janji manis yang diberikan. Terpaksa memikul satu beban lagi iaitu beban pertanyaan ataupun lebih tepat lagi, bermain teka teki dengan fikiran sendiri.
  3. Terpaksa mencari “penutup” lain untuk menutup lubang yang telah dirampas penutupnya itu.
  4. Terpaksa menampal bedak dengan saiz yang tebal semata-mata untuk mengelak rasa malu bila datang menuntut hutang yang sudah expired.
  5. Banyak lagi la. Tak larat aku nak tulis.

Beb…

Aku tak kejam kot. Aku bukan Along yang suka makan bunga dan buah dengan rakusnya. Aku hanya manusia biasa yang hidup dalam serba kekurangan. Lebihnya aku dengan korang adalah aku tak kejam, korang kejam.

Sedarlah…

Aku boleh halalkan aje kalau “AMOUNT” nya RM1. Ini RM10,000 beb… Mana boleh aku halalkan aje. Tanpa berusaha keras untuk mendapatkannya semula.

Beb…

Aku tak kaya harta kot. Aku bukan “ANAK EMAS” yang disalut warna keemasan tulen. Title “ANAK EMAS” dah lama aku tinggalkan. Sewaktu zaman sekolah rendah lagi. Tak kan disebabkan “TITLE” itu korang liat sangat nak bayar hutang.

Beb…

Aku ada anak bini kot. Tak kan nak isi perut sendiri pun kena minta duit mereka. Anak sulong masih kecil beb. Tadika pun tak lepas lagi. Tak kan nak minta dengan anak kedua. Dia kenyang minum susu aje.

Tak kan dengan isteri kot…

Beb…

Aku nak kawin dua kot…

“Alahhhh.. Nak kawin dua konon. Makan minum ayang tanggung lagi…”

Aku kecewa kalau dapat ayat macam tu beb…

Kesimpulan

Bayarlah wehhh… Sengsara dah ni…

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

18 thoughts on “Bayarlah Wehhh… Sengsara Dah Ni…

  1. Suhimi Nain

    Huhu… berat nak cakap kes ni. lagi-lagi kalau bab kawan yang pinjam. sebab tu kalau aku, aku usaha untuk bayar cepat-cepat. sebab aku tahu, kita masing-masing kerja masing cari makan. dan betapa peritnya cari duit pun tahu.

    janji expired tu, aku pun berkali-kali pernah kena. akhirnya senyap. tapi, Alhamdulillah, settle juga akhirnya. 🙂

    semoga tabah bro. huhu…
    Suhimi Nain recently posted..5 Rahsia Menulis Blog Dengan JiwaMy Profile

    Reply
  2. Bahrain

    Ak sangat paam dengan situasi macam ni. memang perit ooo. Bukan main manis ayat nak pinjam kata ada masalah lah urgent la nnti bayar malam ni la tapi kesudah tak pernah nak bayar balik.. So tekad kat hati aku memang aku takkan bagi pinjam kat sesiapa lgsg walaupun katanya urgent tuk bisnesla apa la.. kecuali family ak sendiri.

    pengalaman lepas takkan ulang lagi. hati dah keras untuk bagi pinjam.. daripada jaga hati orang baik ak jaga hati ak sendiri.
    Bahrain recently posted..Tips Persediaan Melancong Ke Luar NegaraMy Profile

    Reply
    1. hafizul Post author

      Yup..tahu tak apa.. entah la..padahal menda tu simple jer.. Nya buat susah pulak dah.. Bayar aje la.. Bukan tak ada duit setiap hari.. Haiya..

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge