Bila Dapat Duit Banyak Jiwa Jadi Senang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Bila dapat duit banyak jiwa jadi senang. Betul ke salah? Aku rasa tak semua macam tu. Mungkin hanya beberapa peratus sahaja yang macam ni. Bila dapat duit banyak, gembira mengalahkan berita gembira. Kan? Aku pun sama jer. Dua kali lima dengan korang semua. Pantang dapat duit banyak, rasa macam nak ketawa terbahak-bahak aje.

“Rasa macam dunia ni ana yang punya”

Bila Dapat Duit Banyak Jiwa Jadi Senang

Bila dapat duit banyak, nak marah pun tak jadi marah. Elok-elok aje cool nya datang. Sedangkan tadi marah bukan main lagi. Sebab tu, duit ni penting. Selain daripada mengganggu gugat emosi dan perasaan, ia memberikan sinar harapan dan kebahagiaan dalam kehidupan.

Tapi awas, jangan terlalu taksub akan duit sahaja.

Duit sikit tak menjadi masalah sangat. Yang jadi masalah ni, mereka yang ada duit banyak. Lepas tu tak tahu menggunakannya ke arah sumber yang betul. Macam aku ni. Haha.

Ingat la. Duit tu datang celah mana? Siapa yang berkuasa berikan kita duit untuk kita merasai betapa nikmatnya sebanglo kebahagian. Ataupun seteres kegembiraan yang sukar untuk diperolehi dalam kehidupan lalu? Kalau bukan kerana DIA, kita tak akan kecapi sebagaimana yang kita nikmati hari ni.

Jadi, ucapkanlah Alhamdulillah untuk setiap sen yang kita perolehi.

Tidak dinafikan. Kadang-kadang tu, bila ada duit banyak, mula la nak ego tak bertempat.

Asal tengok orang naik motor buruk, “Tengok aku. Pakai kereta. Ada aircond. Habuk pun tak kena. Asap jauh sekali…”

Asal tengok orang pakai selekeh je, “Emm tengok aku ni. Pakaian kemas. Baju mahal ni…”

Asal tengok orang miskin, “Eee miskinnya. Gula sekilo pun tak mampu nak beli?”

Jahatnya hati kita ni kan? Sebab tu, bila hati dah kotor, memang susah untuk dirawat.

Betul. Bila dapat duit hati jadi senang. Hati jadi gembira. Tidak dinafikan.

Haha.

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

27 thoughts on “Bila Dapat Duit Banyak Jiwa Jadi Senang”

  1. Bila banyak duit ni, mesti ada benda kena keluar duit. Malang tak berbau. Baru keluar duit dah kena keluar duit servis kereta dan hutang-hutang semua.

  2. Dunia hari ni..duit memang merupakan salah satu perkara penting..namun ia bukan yang paling penting..bagi saya tahap kesihatan yang baik dan kualiti kehidupan yang baik adalah perkara yang lebih berharga dan penting jika dibandingkan dengan duit..

    1. Hehe..terima kasih bro atas perkongsian nasihat yang berguna ni..ya..kesihatan yang tidak ternilai merupakan perkara yang paling utama dalam menjamin kebahagiaan hidup..hehe

  3. tak banyak duit pun tak pa…asalkan hidup sempurna…senang sikit jer…
    kalau dah banyak sangat duit…ramai pulak yang tak senang…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *