Buat Sistem Akaun Dengan MS Excel

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

“Buat sistem akaun dengan MS Excel?”

“Ha ah… Kenapa? Pelik ke?”

Buat Sistem Akaun Dengan MS Excel

Inilah dia MS Excel tu…

Buat sistem akaun dengan MS Excel

Selepas aje menamatkan zaman kegemilangan di Politeknik Dungun, aku terus ditawarkan kerja di salah sebuah syarikat swasta di Jerteh. Alhamdulillah. Masa tu tak sempat pun nak rasa betapa peritnya menjadi seorang pengangur.

Setahun lebih memegang jawatan sebagai Juruteknik Komputer, akhirnya aku dihantar ke cawangan di Kuala Terengganu. Di situ tugasan kerja masih sama. Seronok sangat kerja kat situ kerana ada geng yang satu kepala.

Sekali sekala, aku juga pernah menjadi pengurus akaun. Tidak bertauliah tapi setakat kira duit tu boleh la. Selongkar celah mana duit tak cukup. Jumpa, kasi balance kan. Walaupun tidak berpengetahuan luas dalam bidang perakunan, perisian itu cukup mudah untuk aku fahami.

Tambahan pula, perisian Microsoft Excel sebagai medium terbaik dalam proses membuat kira dedit dan kredit akaun tersebut. Ada juga sistem yang majikan sediakan. Tapi hanya orang-orang tertentu sahaja yang boleh menggunakan sistem tersebut.

Bila dah rosak, ataupun tersilap sikit aje, boleh pusing kepala seminggu lamanya. Seram juga la aku nak try and error sistem tu. Setakat guna sistem perakunan dalam Microsoft Excel tu boleh la.

Setahun selepas tu, aku pun berhenti kerja. Bukan tension dengan majikan, bukan juga tension dengan bebanan kerja. Sebab masa aku kerja di Terengganu, itulah detik yang paling mengembirakan dalam sejarah aku bergelar seorang pekerja.

Aku berhenti atas desakan kekasih hati a.k.a isteri aku sekarang ni. Masa tu belum kawin lagi. Menangis juga la masa tu. Teresak-esak sebab sayang sangat nak tinggal kerja tu. Kerja yang begitu bermakna bagi aku la kot. Banyak yang dapat aku pelajari di sana. Pengalaman itu sampai ke hari ini masih diguna pakai dengan baik.

Disebabkan aku sayangkan kekasih hati, aku turutkan jua permintaannya. Dia desak pun sebab nak suruh aku bekerja di salah sebuah agensi kerajaan. Tapi masa tu bertaraf sambilan ajelah.

Dipendekkan cerita…

Dan pekerjaan sekarang ini pun masih menggunakan perisian Microsoft Excel untuk membuat sistem untuk melihat aliran keluar dan masuk barang-barang pejabat.

Dulu sampai la ni, aku selalu sangat hadap Microsoft Excel ni. Dan apa yang dapat aku simpulkan :

  1. Microsoft Excel satu perisian yang mudah dan senang untuk difahami.
  2. Tak perlu coding-coding bagai. Tak perlu kod-kod sulit yang pelik lagi memeningkan.
  3. Pendek kata, senang aje lah buat sistem perakunan dengan menggunakan perisian Microsoft Office ni.

Dan lagi senang kiranya korang ada panduan yang mujarab untuk dipelajari. Agak susah pula bagi mereka yang pertama kali kenal perisian Microsoft Excel ni. Boleh sakit jiwa nak bagi mereka semua faham.

Betul tak?

buat sistem dengan excel

Apa lagi… Klik la sekarang…

Korang mesti pernah buat sistem akaun dengan perisian Microsoft Excel kan? Bagaimana? Senang ke susah?

Ok. Aku tinggalkan korang dengan teka-teki tersebut. Haha.

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

19 thoughts on “Buat Sistem Akaun Dengan MS Excel

  1. Pingback: Guna Excel Buat Akaun Syarikat - Pondok Kecil

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge