Budak Nakal – Ajar Dengan Kasih Sayang Atau?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Budak nakal. Pernah tak korang jumpa dengan budak nakal? Macam mana perasaan korang bila terserempak dengan golongan manusia yang nakal tu? Siapa pun pasti melalui detik indah bersama budak-budak yang nakal. Cuma jenis kenakalan sahaja yang berbeza. Nakal zaman dahulu dah tak sama dengan nakal zaman sekarang.

wajah budak nakal

Nakal dulu, sekadar susahkan diri sendiri aje. Nakal zaman sekarang dah berkait dengan orang lain. Sejarah telah membuktikan. Bila sebut aje budak, mesti ada sifat nakal dalam dirinya. Cuma yang membezakan, ada yang menonjol nakalnya. Dan ada yang tersebunyi nakalnya. Bila jauh dari masyarakat, mula tunjuk belang. Kategori macam ni kira ok lagi kan? Tidak menyemakkan mata aku yang melihatnya.

Ya aku dulu pun nakal juga. Tapi…

  1. Tak melampau sangat sampaikan hilang rasa hormat dan malu pada jiran tetangga.
  2. Masih lagi pakai baju bila keluar melangkah dari rumah. Untuk apa korang tunjukkan badan korang yang kurus kering macam lidi tu? Sekali aku jentik tulang rusuk tu, merasa sampai ke tulang hitam la. Ke korang semua terpengaruh dengan Drama Tamil?
  3. Aku dulu pun pakai motor honda bulat gak. Letak exzos golo. Yang bunyinya pong… pong… pong… Sekali pulas minyak, 100 buat rumah dengar dengan jelas. Tapi aku tak adalah tonjolkan kebodohan aku sangat masa tu. Korang dah la pakai motor honda bulat buruk. Nampak pula karat besi tu. Aku tengok pun tak naik nafsu. Ada hati nak pakai exzos golo. Kalau lalu depan rumah ok jer. Ni siap pulas minyak lagi. Banyak kali pulak tu korang buat perangai macam tu. Bajet nak tunjuk kat aku lah yang korang ada motor exzos golo? Gitu…
  4. Aku tak bengap macam korang. Naik motor lalu jalan songsang. Sampai satu selekoh, korang belok masuk laluan yang betul. Kebetulan aku bawa kereta slow masa tu. Kalau laju, korang dah mati dan mak bapak korang jadi mangsa kena saman.
  5. Aku sedar diri. Korang ni dah la miskin, hidup nak beli itu, beli ini pun susah. Tapi nakalnya mengalahkan orang kaya. Lagaknya macam anak orang berada. Sedarlah. Korang tak kaya sebenarnya. Mak bapak korang miskin aje. Kalau korang excident masuk hospital, siapa nak bayar kos perubatan korang? Tak ke naya mak bapak korang nak cari duit. Kos baiki kenderaan yang korang langgar tu, bukan korang yang keluarkan duit.
  6. Dah la. Aku malas nak cakap lebih-lebih. Rasa macam tak ada faedah aje. Aku tulis ni pun sebab aku nak jimatkan kos memerah otak mencari idea. Dapatlah satu artikel meluahkan perasaan sambil-sambil berikan nasihat pada korang selaku budak nakal tak bertempat.

honda bulat dan budak nakal

Kalau make up macam ni ada nafsu gak aku nak tengok. Kredit : Google Images

Sedarlah…. Apa yang korang buat hari ni, aku dah lakukannya berpuluh-puluh tahun yang lalu. Naik semak dan naik serabut bila aku tengok korang hidup tak keruan macam ni. Nak kata bodoh, korang memang pandai. Sekolah selalu ponteng. Bak kata pepatah, sekolah bertingkat-tingkat, bodoh berlapis-lapis. Orang bodoh rajin ke sekolah. Orang pandai malas ke sekolah.

Sampai satu tahap sekarang ni, aku meluat sangat tengok muka-muka korang yang penuh dengan bayangan kepura-puraan. Bila selisih aje, aku rasa nak cabut muka aku ni, nak sorok dalam kocek seluar. Serius… Makin aku tengok muka-muka korang, makin aku tertekan. Rasa nak tumbuk-tumbuk aje muka korang tu lumat-lumat.

Namun aku selalu pesan pada diri aku. Apa yang aku rasa hari ni, mungkin balasan daripada sikap nakal aku suatu masa dahulu. Dan aku cuba untuk laluinya dengan hati yang tenang setenang kampung Felda Tenang. Korang nak tunjuk lagak, tunjukkan lah. Dunia ini bukan kekal selamanya milik korang. Satu masa nanti korang akan tahu dan sedar langit tu tinggi ataupun rendah. Masa tu korang nak menyesal pun dah tak guna.

Sebab tu sekarang aku lebih selesa dilabelkan pengecut. Sebab aku dah terlebih makan garam dari korang semua. Aku dah tua. Aku dah ada anak. Aku akan cuba didik anak aku agar tak menjadi budak nakal sebagaimana yang korang cuba zahirkan itu. Labelkan aku dengan apa label yang korang sukai. Aku tak kesah. Allah itu Maha Besar. Allah itu Maha Adil. Ok? Nak nakal, nakal lah sepuas-puasnya. Ada aku kesah?

p/s : Artikel untuk budak nakal. Semoga terhibur hendaknya.

63 thoughts on “Budak Nakal – Ajar Dengan Kasih Sayang Atau?

    1. hafizul Post author

      haha..betul tu bro..satu lagi, berapa tinggikah nilai keberanian dan kesabaran yang ada dalam diri kita untuk mengajar manusia nakal macam ni..hehe

      Reply
  1. yusrii

    Cantik moto biru tu tuan. Skrg memang susah utk jumpa lagi moto antik mcm tu. Jarang2 orang ada. Kalau nk beli mesti harganya dah mahal sbb limited edition.

    Reply
  2. Irwan Alessa

    hhahahahaha zaman kegemilangan dulu lagi hebat.. haha jahat aku curi selipar imam surau aku, dah tu Arwah bapak aku bising, hahah terus aku mintak maaf dengan tok imam tu.. Aku ni nakal gila zaman kanak-kanak.. setakat kene lempang dah biasa buat aku.. tapi salah aku jugak sebab aku nakal dan taknak dengar cakap.. hoho
    Irwan Alessa recently posted..Hampa..My Profile

    Reply
    1. hafizul Post author

      Emm setuju dengan apa yang bro katakan ni..itu lah kita nasihat baik2 bukan nak pakai pun..wak sakit hati je bagi nasihat kat mereka ni..emm..bila nasi dah jadi bubur baru nak menyesal..

      Reply
    1. hafizul Post author

      EMm boleh tahan juga nakal nya..dah lama tak naik moto SS2..dulu masa belajar motor saya bawak moto ni lahh..hahaha..oo kiranya dulu mat rempit gak la…hahaha

      Reply
    1. hafizul Post author

      InsyaAllah..semoga mereka bertemu apa yang penting dalam kehidupan ini..agar lebih bermakna dan tidak sia-sia..hehe..suzuki cdi?merempit gak ke?hahaha

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge