Dilema – Kerja Lama Vs Kerja Baru Part 2

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Sudah sekian lama rasa nya Pondok Kecil suram tanpa sebarang kata. Disebabkan kesibukan melampau berkaitan dengan kerja baru ni, aku tak ada masa untuk mengupdate Pondok Kecil ini. Traffic yang datang singgah pun dah slow jer sejak dua menjak ni. Aku pun 2,3 hari ni tak sempat nak ziarah rakan blogger. Haiya. Harap korang semua sihat dan masih sudi untuk berkunjung ke Pondok Kecil ini.

Minggu ni banyak kerja yang terpaksa aku bereskan. Terutamanya berkaitan dengan tempat kerja lama. Bila nak tinggal kerja lama ni, terpaksala kerah tenaga sikit. Mana yang tak beres, kena bereskan. Kan tak pasal-pasal aku kena kutuk nanti.

Hari ni aku telah melapor diri ke Sek. Keb. Seri Payong. Untuk jawatan EIO. Entah macam mana kerja kat tempat baru. Aku harap lagi baik dari tempat kerja lama. Semasa ke sekolah tadi, sempat juga berjumpa dengan Guru Besar. Banyak juga hal yang diceritakan berkenaan dengan peraturan sekolah. Dalam banyak-banyak peraturan yang diceritakan, satu jer yang aku rasa terbeban sikit. Iaitu kebebasan. Bukan kebebasan bersuara, bukan kebebasan pergaulan, tapi kebebasan keluar masuk sekolah.

Puas juga aku memikirkannya. Aku dah la tak suka kerja terkurung. Kadang-kadang nak juga merasa minum air di kedai. Kalau tempat kerja lama ni, bebas jer. Rasa nak minum air kol 10 pagi, boleh jer keluar. Tapi di sekolah ni, tak boleh keluar macam tu sahaja kecuali hal-hal kecemasan dan rasmi. Adus penat juga otak aku duk fikir boleh ke aku hadapi suasana kerja macam ni. Kan makin stress aku. Hehe.

Pasal bebanan kerja, memang aku tak nak komen. Sebab kat mana-mana pun bebanan kerja mesti ada. Nama nya kerja. Kan? Dalam hidup aku untuk bekerja salah satu perkara yang aku akan ambil kira adalah suasana kerja dan akses internet. Stress giler aku kalau internet tiada. Kebetulan di makmal sekolah tu, internet down. Dah setahun. Waaaaa macam mana aku nak bekerja nanti.

Mood aku untuk kerja kat sekolah tu tetiba down. Macam internet tu jugak. Tanya kawan-kawan mintak pandangan mereka, tak seorang pun yang bagi pandangan yang positif. Tambahan pula kerja sekarang memang sukar. Aku terpaksa membuat keputusan yang tepat. Aku tak nak tersalah buat pilihan.

Rupanya sukar untuk membuat pilihan macam ni. Andaikata jawatan untuk kerja baru ni tetap, aku tak ada la kisah sangat. Comfirm aku pilih kerja yang tetap tu. Kalau nak di ikutkan suasana kerja memang best tempat lama. Kekurangannya satu jer, aku pekerja sambilan. Gaji dibayar ikut hari bekerja. Cuti tiada. Tempoh kerja 3 bulan sahaja. Kalau MOA bagi kelulusan sambung kerja, boleh kerja lagi untuk tempoh 3 bulan.

Dua-dua kerja ni memang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kalau nak buat pilihan semudah memilih makanan di kedai, senang jer. Ni melibatkan masa depan. Haha. Yang aku tahu sekarang, aku dalam dilemma. Antara kerja lama Vs kerja baru, yang mana menjamin masa depan. Masih memikirkan sebelum keputusan muktamad dibuat.

p/s : Korang ada pengalaman macam ni? Kongsi-kongsi la dengan aku. Boleh dibuat rujukan nanti.

30 thoughts on “Dilema – Kerja Lama Vs Kerja Baru Part 2

    1. hafizul Post author

      Tapi banyak kena fikir kan..masalah kenderaan ulang alik satu hal..gaji baru mahal RM100 dari gaji lama..tengah pening la sekarang ni..haiya..

      Reply
      1. hafizmd

        erm..betul jugak tu…mesti fikir jugak, kalau tambah tolak ngn kos petrol yg bertambah, mungkin bila kita tolak tambah, gaji bersihnye tetap sama…lagilah pening…betul tak?

        tp, kalau kerja baru ada kelebihan lain, contohnya ada cuti, ada elaun sikit, dll…aku rasa inilah saatnya utk cuba benda baru..

        mesti korban sikit@mungkin byk utk benda2 baru…

        just my 2 cents bro =)
        hafizmd recently posted..Blogwalking dan Godek ThemesMy Profile

        Reply
        1. hafizul Post author

          Ooo macam tu ekk..kerja baru ni memang ada cuti..tapi kos tu yang menjadi masalah jugak. ulang alik maybe habis RM 10/hari..etul kata bro tu.tolak tambah,gaji bersh sama jer..kerja baru ni mesti kena beli motosikal..tp fikir2,tak kan nak pakai motosikal..nanti musim hujan, mcm mana..jadi keputusan smp saat ni tak leh nak bagi yang muktamad lgi..50-50..haiya…sukarnya utk buat pilihan…

          Reply
  1. Ibu Mifzal Arsyad

    sy tumpang simpati….mmg susah utk buat pilihan bila x byk pilihan yg ada…

    tp apa pun kena fikir positif…dari x de kerja baik ada kerja…dari x de gaji..baik ada gaji w/pun suasana kerja x tepati citarasa…

    sy doakan hafizul akan dpt kerja tetap nnt…aamiin…
    Ibu Mifzal Arsyad recently posted..Khasiat Buah DelimaMy Profile

    Reply
  2. daddydee

    Kerja tempat baru mmg susah untuk aku sesuaikan diri dalam masa seminggu. Lepas tu ok lah.

    Aku ada masalah besar lain iaitu mudah bosan dengan sesuatu kerja. Kerja sekarang pun tak boleh bagi aku kepuasan optimum tp keje je lah demi sesuap nasi untuk diri dan keluarga.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge