Gemuruh Berada Di Khalayak Ramai

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Gemuruh berada di khalayak ramai? Hati tak keruan untuk menghadirkan diri apabila dijemput ke majlis rasmi ataupun tak? Aku percaya. Bukan aku sorang sahaja yang mengalami masalah sebegini.

Gemuruh berada di khalayak ramai

Korang pun pernah alami juga kan?

The problem is….

Gemuruh berada di khalayak ramai

Aku ni memang tak suka hadirkan diri ke majlis yang sudah confirm ramai jemputannya. Entah la. Kadang-kadang aku sendiri pun hairan. Kenapa susah sangat aku nak hadirkan diri ke tempat macam ni?

Ada ketika aku akan sibukkan diri semata-mata untuk tidak menghadirkan diri ke majlis tersebut.

Pantang ada jemputan ke majlis rasmi ataupun tak rasmi, mesti hati tak keruan. Rasa macam menyampah pun ada. Kadang-kadang timbul pula tanda tanya. Kenapa aku yang terpilih untuk menghadirikan diri ke majlis sebegini?

Kurang keyakinan diri? Ofkos la bukan. Nak kata keyakinan diri kurang, memang susah nak percaya pernyataan ni.

Diri tak hensem dan tak kacak? Persoalan ni bohong belaka. Mana boleh aku tak hensem dan tak kacak? Bila berjalan sendirian, aku rasa macam diperhatikan oleh seseorang. Kesimpulannya, hanya orang hensem dan kacak aje yang menjadi tumpuan masyarakat sekeliling.

So? What the problem???

Sampai la ni, aku masih bingung untuk mencari jawapan yang sahih dan tepat.

Kenapa? Kenapa dan kenapa aku gemuruh berada di khalayak ramai?

Pemalu? Yang ni memang aku akui. Aku seorang yang pemalu. Tambahan pula bila berhadapan dengan suasana yang baru. Satu keadaan dimana pertama kali aku jejakkan kaki ke dalam suasana tersebut.

Yang ni ofkos sangat. Aku akan kelihatan agak pemalu dan agak pendiam. Tanya satu, jawab satu. Kadang-kadang guna isyarat badan aje.

Tapi bila dah lama dalam suasana tersebut, aku jadi peramah pula. Kadang kala orang tak tanya pun, tapi terlajak excited untuk menjawabnya. Orang tanya satu, 10 jawapan yang aku berikan.

Itu bab bila aku jadi peramah…

Nampak gayanya aku mesti perbaiki semula diri ni. Dah banyak sangat rezeki ditolak. Yang ditolak itupun semuanya jemputan makan-makan. Pergi makan aje pun. Bukan kena bagi ucapan.

Itupun aku nak gemuruh tak tentu pasal. Tak tentu hala.

Maybe… Something wrong with my feel. Not impossible….

Jadi, kalau ada tips yang berguna tu, sila kongsikan la disini untuk merawat masalah aku yang sukar untuk diselesaikan ni.

Haha…

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

21 thoughts on “Gemuruh Berada Di Khalayak Ramai”

  1. jangan pulak gemuruh sampai dapat anxiety disorder..hehe..pernah baca, sebelum nak attend satu event yg akan buatkan kita gemuruh, elakkan minum minuman yg ada kafein.

  2. Samalah kita… Walaupun kerja saya hari-hari adalah mengajar, tetapi perasaan gemuruh semasa berada dihadapan khalayak masih lagi ada… Setakat ini bila dihadapan student saya di dalam kelas, saya dah tak rasa gemuruh dah… Tapi kalau nak berucap di khalayak ramai atau menghadiri mana-mana bengkel atau conference, perasaan gemuruh tu masih lagi ada… huhuhu

  3. Kalau Asyraf la sebelum jadi pengerusi majlis. Setengah jam sebelum mengemudi majlis kena duduk depan cermin dulu senyum sorang2. InsyaAllah perasaan gemuruh hilang. Lagi satu jangan lupa doa …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *