Hargai Wang Dan Masa Sebaiknya

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Wang dan masa. Dua perkataan yang berbeza tetapi berhubung kait antara satu sama lain. Masa itu mampu memberikan kita wang sekiranya kita bijak menguruskannya. Dan wang yang diperoleh itu pula akan memberi manfaat kepada masa yang kita ada. Boleh faham hubung kait antara wang dan masa ni?

Hargai Wang Dan Masa Sebaiknya
Dimanakah nilai $110 itu???

Bila ada masa lapang tu, cuba korang fikirkan balik. Kalau tidak diberi masa sesaat pun, mampu ke tidak korang cari wang RM1?

Korang ada duit, tetapi tak ada masa nak makan tengahari. Maka, berlaparlah korang untuk tengahari tu. Haha.

Nampak tak kat situ? Wang dan masa ada hubung kait diantara satu sama lain. Walaupun perkara ni nampak remeh, tapi kalau kita tidak gunakannya sebaik mungkin, maka kita akan berada dalam kerugian.

Sebab tu aku selalu dengar. Gunakan masa dengan sebaik-baiknya dan masa itu emas.

“Ayang bagi duit ni, guna baik-baik yer. Jangan joli dengan pempuan lain pula….”

Untunglah mereka yang manfaatkan masa dengan sebaik-baiknya. Semasa aku kerja di syarikat swasta dulu, masa adalah keutamaan yang perlu diberikan perhatian yang sewajarnya. Sekiranya ada kerja yang melibatkan ‘on site’, memang nak kena siapkan seberapa segera. Kadang-kadang kena kerja sampai kol 3, 4 pagi. Semata-mata nak siapkan kerja tersebut.

Agar masa yang masih berbaki itu boleh digunakan untuk mencari kerja yang lain pula. Inilah salah satu cabaran jika menjadi bos. Aku kuli jer. Ikut arahan sahaja dari masa ke semasa. Apa yang bos suruh, itulah yang aku buat. Janji, cukup bulan dapat gaji.

wang dan masa dalam kerja jobdirumah
Salah satu kerja yang berkaitan dengan wang dan masa. Klik BANNER untuk keterangan lanjut.

Bos ni dia lain pula. Bulan ke bulan, kalau boleh pendapatan syarikat tu nak bertambah aje.

Dan daripada situasi ini, aku sedar satu perkara.

Kehidupan seorang blogger pun sama juga. Lebih-lebih lagi mereka yang menjana pendapatan dari blog. Korang yang buat duit di Internet tu, mesti hargai masa dengan sebaik-baiknya kan?

Sentiasa mencari peluang dan ruang agar dapat manfaat masa dengan sebaiknya. Supaya pendapatan dari blog sentiasa meningkat dari bulan ke bulan. Kadang-kadang tu, masa bawa kereta sempat lagi korang buat duit ekk.

Sempat lagi korang pegang henphone. Sempat lagi korang taip ayat-ayat manis, lepas tu post di wall Facebook. Nampak sangat korang manfaatkan masa dengan sebaik-baiknya. Haha.

Kenapa masa dan wang itu perlu dihargai dengan sebaik-baiknya?

  1. Wang yang disimpan cukup masa tertentu, boleh digunakan untuk membeli rumah dan keperluan lain yang bernilai tinggi.
  2. Ada lebihan wang lagi, boleh digunakan untuk pelaburan jangka panjang mahupun jangka pendek.
  3. Ada rezeki, berjaya dalam bidang pelaburan, wang tersebut boleh bekerja untuk kita disaat kita sedang menikmat masa terluang di hari tua kelak.

[quote cite=”Filem: Masa itu wang” url=”http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Filem_Masaituwang//Article/article_print”]Bahkan lebih haru apabila masa menggantikan mata wang dan segala urus niaga dilakukan dalam bentuk masa. Sudah pasti setiap detik itu sangat berharga bagi anda. [/quote]

Jadi, kesimpulannya, hargailah masa dan wang dengan sebaik-baiknya.

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

36 thoughts on “Hargai Wang Dan Masa Sebaiknya”

  1. Ye betul tu duit dan masa ada kaitan…ada masa tapi takde duit, buang masa namanya tapi ada duit tapi takde masa, mati namanye…

    Kekadang takde masa makan pun tetap kena makan tapi kalau takde duit memang ape2 pun tak blh mkn, kayu dan batu jelah kalau blh mkn pun..

    Tapi sekarang dah boleh order online je…tapi larat ke makan piza atau fast food je.?

    Anyway masa dan duit sngat berkaitan antara satu sama lain utk kesihatan kita..

  2. Kadang kita terleka untuk mengisi masa untuk bekalan di akhirat…masa yang ada rasa macam tak cukup untuk perkara dunia saje..ingat, kita memberi masa kpd Allah. Dia akan memberi masa yang cukup utk kita…

  3. Semua manusia ada 24jam sehari. Semua sama sahaja. Yang membezakan ialah bagaimana masa di isi. Masa juga boleh di gandakan dengan system. Contohnya, blog boleh mengantikan dan megandakan kita. Walaupun kita tido blog tetap online

  4. Ani suka entri nii . automatik teringat Surah Al-Asr,

    Demi masa,sungguh manusia dalam kerugian kecuali orang orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.

    Bagus sangat entri ni. Terima Kasih 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *