Imaginasi Anak Penghibur Jiwa Yang Sepi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Imaginasi anak mampu menghiburkan jiwa yang sepi. Sebab itulah anugerah yang diberikan oleh-Nya sangat bernilai. Dan tiada tolok banding dengan apa jua nilai yang kita miliki. Kehadiran anak dalam keluarga bukan sahaja untuk menjadi penghibur dan penyeri rumah tangga. Malah kehadirannya sebagai pengerat kasih dan cinta perhubungan yang dibina.

Imaginasi Anak Penghibur Jiwa Yang Sepi
Sekadar gambar hiasan : Google Images

Kesepian itu perit. Betapa peritnya kesunyian yang tidak diisi dengan gelak ketawa anak sukar untuk kita luahkan. Juga sukar untuk kita gambarkan dengan kata-kata. Bak kata pepatah, hanya jauhari yang mengenal manikam. Dan jauhari kata manikam itu rasanya sangat pahit.

Haha…

Anugerah berupa nikmat yang sangat bernilai yang diamanahkan kepada kita haruslah dijaga dengan baik. Selaras dengan cara mendidik agar anak itu membesar dengan baik. Sekaligus berjaya menjadi anak yang soleh. Sejuk dimata ayah, sejuk lagi diperut ibu yang mengandung.

Imaginasi seorang anak kadang kala sukar untuk kita tafsirkan.

“Adik nak buat apa dengan bakul ni???”
“Buat kereta….”

“Ha??? Kereta? Mana kerusinya? Mana gearnya???”
“Ini haaaa….”

Imaginasi anak
Ada pulak buat kereta macam ni….

Gambar kat atas tu, aku cilok masa tuan dia tak perasan. Kalau dia tahu aku ambil gambar ni, memang makan cubit dengan sedap sekali. Dah la cubit kat belakang. Halus pula cubitannya. Sakit tauuuu… Sekarang ni, nak posing ambil gambar dengan dia susah dah sebab dia sekarang jarang-jarang sangat ada mood nak bergambar.

Ataupun dia kecewa kerana semua gambar yang aku ambil tak nampak menarik dimatanya. Haha.

Imaginasi anak adalah penghibur yang terbaik. Ada satu part tu, dia siap ambil remote TV buat henphone. Dah la duduk atas kerusi kereta ciptaanya. Buat pula aksi dan gaya berborak. Kononnya tiru skill aku la kot. Haha. Memag tak leh tahan sangat masa tu. Gelak sakan lah jadinya. Tapi part tu memang sayang la. Tak sempat nak snap gambar. Tuan dia perasan. Haha.

Kepada mereka yang belum kawin tu, cepat-cepat la kawin. Agar korang boleh rasai betapa gembiranya mempunyai anak. Tetapi ada masa aku rasa kecewa juga. Sebabnya korang salah tempat untuk buat anak. Selepas melahirkan anak tu, buang aje kat tong sampah. Campak dalam parit, timbus dalam tanah dan macam-macam lagi cara keji yang korang lakukan.

Masa buat tu sedap bukan main lagi kan. Tapi bila dah dapat, lain pula jadinya.

Dunia-dunia. Macam-macam hal yang buat kepala aku makin pusing. Haha.

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

34 thoughts on “Imaginasi Anak Penghibur Jiwa Yang Sepi”

  1. oooo, bapaknya suka memandu sambil cakap kat hp yer, tu adik ikut…kiki

    memang, anak ni adalah anugerah yang tidak ternilai, tak terkejar kepesatan mereka membesar…bahagia!

  2. Masa kita kecil, perangai kita juga begitu…. Bila sudah besar, susah untuk berimaginasi kerana kita anggap mengarut. Sedangkan berimaginagi adalah langkah awal untuk meraih kejayaan. produk hebat hari ini hasil imaginasi seseorang.

  3. Betolla..mmg seronok sgt tgk gelagat anak. Ade je benda dia nk buat. Mmg sweet dan kelakar sgt bile dia buat sesuatu semata2 nk meniru gaya kita. Haha…Masa anak masih kecik la kite nk bermain dgn dia. Klu bleh nk dia kecik je smpi bile2. Bila dh besar maybe kita xakn ade peluang mcm tu. Betol tak? Anak itu anugerah Allah yang dipinjam kpd kite. Kita diamanahkan oleh Allah untuk menjaga anak ni sebaik2nya.

    Betol sgt kecewa bile dgr berita org dok buang2 anak. Orang yg dh berkahwin lame dan xdikurniakan cahaya mata sggp berhabis duit untuk mendpt anak. Anak itu adalah rezeki. Fikir2kan la.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *