Indahnya Kehidupan Berkeluarga

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Kehidupan dalam rumahtangga merupakan faktor pendorong kepada keharmonian sesebuah keluarga. Suasana bermaksud keadaan sekeliling yang boleh mempengaruhi setiap corak, emosi, dan pergerakan dalam kehidupan kita. Tanpa keharmonian dalam kehidupan, sesebuah keluarga itu diibaratkan sebagai layang-layang terputus talinya. Terumbang ambing di langit biru tanpa matlamat dan arah tuju.

kehidupan

Kredit : Ustaz Azhar Idrus ( Original )

Dalam hidup yang singkat ini, apa lagi yang kita mahu nikmati selain daripada kekayaan, saham akhirat, kebahagiaan berkeluarga juga perlu diberi keutamaan. Sesibuk mana pun kita dalam melakukan urusan seharian, akhir sekali keluarga juga dijadikan tempat mengadu dan rujukan yang terbaik.

Apa yang ada indah dalam hidup berkeluarga?

1. Ceria dan Gembira

Suasana yang ceria dan gembira boleh di lihat pada mereka yang baru mendirikan rumah tangga  dan melalui detik-detik indah di alam perkahwinan. Masa itu baru mengetahui akan nikmat perkahwinan, nikmat berbulan madu, nikmat kasih sayang dan berbagai nikmat lagi yang sememangnya sungguh indah untuk korang. Diawal perkahwinan, rata-rata pasangan yang berkahwin akan melalui suasana sebegini. Dulunya nak lepaskan kentut, control-control jer. Sekarang pakai lepas jer. Seronoknya diawal perkahwinan boleh mendengar dan menghidu kentut yang dulunya tak pernah merasai nikmat sebegini.

Indahnya waktu ini, kentut yang baunya agak tidak menyenangkan menjadi isu kepada suasana gelak ketawa dan senda gurau dalam menjalinkan kemesraan suami dan isteri. Kadang-kadang aksi cubit-cubit manja sengaja dilakukan agar ia menjadi perencah dalam menghadapi suasana sebegitu. Suasana sebegini dikuatkan lagi dengan kehadiran si anak yang sememangnya akan membawa 1001 kebahagiaan dalam hidup berkeluarga.

2. Pertengkaran Suami dan Isteri

Sehari, seminggu, sebulan dan setahun melalui alam perkahwinan, kini kita sudah boleh merasai perbezaannya. Seminggu menempuh alam perkahwinan, kita sama-sama mengukir janji untuk saling berkasih sayang dan tiada pertengkaran akan diwujudkan. Namun setahun bergelar pasangan suami isteri, janji yang dulunya diukir dengan utuh, kini makin pudar dimamah mentari.

Dulunya kentut dilepaskan secara membuta tuli kini kembali kepada keadaan asal. Nak lepas kan kentut pun kena control-control. Kot ada yang tak puas hati dan tak menyenangkan sekaligus menimbulkan titik tercetusnya pertengkaran. Mana hilangnya suasana ceria dan gembira sepertimana diawal perkahwinan? Kenapa kita masyarakat Melayu mudah merasa jemu dan puas dengan setiap yang kita miliki? Bak kata pepatah, habis madu sepah dibuang.

Banyak tips yang boleh diperolehi dalam mengelakkan berlakunya pertengkaran yang lebih serius. Salah satunya adalah jangan diakhiri setiap pertengkaran dengan pertengkaran. Kadang-kadang kita bukan nak marah sangat kan. Bila kita marah, tak ada adegan pujuk meujuk, tak ada adegan belaian manja, memang kita terasa tidak dihargai. Lain padang lain belalang, lain orang lain belangnya.

3. Celoteh Anak

Setiap pasangan yang normal, sememangnya akan melahirkan zuriat. Zuriat merupakan pewaris kepada kita yang akan mewarisi segala harta benda kita, mewarisi separuh perangai baik dan buruk kita, dan yang akan memberi bekalan apabila kita berada di alam kubur kelak. Melihat perkembangan anak membesar merupakan satu nikmat yang paling indah yang pernah hadir dalam hidup kita.

Celoteh anak selalunya akan mewujudkan perasaan marah, gembira dan sedih. Dalam hidup aku pula, celoteh anak merupakan penawar yang mujarab dalam merawat pelbagai tekanan. Kadang-kadang ragam si anak membuatkan hati aku membara. Namun aku tahu marah ayah dan ibu setakat mana sangat la kan. Terus hati ini teringat akan kata-kata mak aku.

“ Mak marah bukan mak tak sayang ”

Perkataan itu seakan-akan hadir untuk dijadikan iktibar yang dulunya aku selalu kena marah dengan mak aku. Sekarang perkara yang sama juga berlaku dalam keluarga aku. Marahnya aku pada si anak bukan tanda tidak menyanyangi, tetapi sebagai pencegahan kepada perkara yang lebih buruk.

Begitulah asam garam kehidupan. Perkara yang mak dan ayah aku lalui waktu membesarkan aku, kini sudah aku rasainya.

27 thoughts on “Indahnya Kehidupan Berkeluarga”

  1. Kak Jie dah alami pelbagai peringkat dalam rumahtangga. Memandangkan kami kenal 3 bulan sahaja sebelum berkahwin, tahun pertama memang tahun untuk saling kenal mengenali. Cuba memahami zon masing²

    Tiap peringkat ada cabaran dan saat manis yang berbeza… moga kisa semua akan dirahmati dalam setiap langkah yang akan dilalui.

    1. Emm memang kakjie banyak pengalaman bab2 rumah tangga ni..emm mcm mana kisahnya yer sy berada dalam keadaan kak jie masa tu..mungkin kekok jugak dibuatnya..hehe

    1. Emm terima kasih atas kata-kata itu..tapi kan dah lama sy perhati..sekali baca gaya komen cikgu ni mcm gaya en titan…hahaha…sudah kompius ler..tu tak de hohoho lagi..hahaha

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *