Isteri Jadi Kuli Sampai Takut Nak Kawin

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Isteri jadi kuli sampai takut nak kawin???

Kamon beb…. Ini tahun 2016 dah. Tak lama lagi tahun 2020. Apa yang korang takut sangat jadi kuli selepas kawin? Seronok apa jadi kuli selepas kawin. Nanti aku ceritakan kelebihan dan keseronokan menjadi seorang isteri.

perempuan-jingga
Sekadar hiasan : Google images

Beb…

Bab penat menjadi kuli memang la. Itu tidak dinafikan. Hanya orang yang pernah melaluinya akan merasa penat ke tidak kerja seorang kuli. Terkejar sana, terkejar sini duk buat kerja sampai satu tahap korang boleh terlelap dalam keadaan berdiri.

Itu belum masuk bab stress kena komplen dengan suami sendiri.

“Apa ni yang… Lantai berabuk. Buat apa kat rumah sampaikan lantai pun berhabuk dan berpasir…”

“Yang, kenapa baju biru abang tak basuh lagi??? Abang nak pakai ni… Sibuk apa sampai baju pun tak terbasuh?”

“Ni yang abang pantang ni…. Abang balik kerja penat-penat, perut pulak lapar tahap menggigil usus, ni jer yang sempat masak???? Kamon la yanggg… Apa sibuk sangat duk kat rumah seharian???”

“Bla… Bla… Bla…”

Sampai satu tahap korang akan confius.

“Ehhh suami aku.. Laki ke pempuan ni? Macam mak nenek pulak. Membebel aje kerjanya..”

Sebab itulah Mak Cik belakang rumah selalu pesan kat anak dara dia.

“Piah, nak cari calon suami, pastikan perangai macam Hafizul tu. Rajin, baik hati, pemurah, manja, bla..bla..bla..”

Boleh pulak dia petik nama aku untuk dijadikan contoh. Nasib kau la Piah. Haha.

Ok. Di antara kelebihan menjadi Isteri ialah:

  1. Hidup dalam keredhaan Allah S.W.T. dan suami.
  2. Kasih sayang berlipat kali ganda suami berikan.
  3. Duit suami senang nak paw.
  4. Isteri yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Maka masuklah korang dari mana-mana pintu yang dikehendaki.
  5. Ganjaran daripada Allah S.W.T. tidak akan putus kepada isteri yang siang dan malam duk buat suami gembira aje.
  6. Banyak lagi la. Korang google aje kalau nak tahu lagi. Ye?

Hidup berumahtangga sebenarnya tidak wujud istilah “kuli” dan “bos”. Masing-masing kuli, masing-masing bos. Dalam rumahtangga, keharmonian dan suasana bahagia senang dikecapi jika kongsep “kuli dan bos” tidak excited untuk diamalkan.

Masing-masing ada tugas dan tanggungjawab yang harus dilaksanakan. Bantu membantulah dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab tersebut agar kelestarian rumahtangga dapat dikekalkan. Bak kata orang puteh “Happiness till Jannah…”

Suami memainkan peranan sebagai ketua keluarga manakala isteri memainkan sebagai penasihat dan tulang belakang ketua. Komfirm happiness till Jannah.

Okeh… Lepas ni jangan takut la nak kawin yer. Kena buat kerja rumah tu, biasalah. Dah kerja orang perempuan. Kan? Tang penat tu tak leh nak kata apa la. Tidur pun boleh jadi penat. Haha.

Isteri-Jadi-Kuli
Penat pun tak apa… Berbaloi…

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

20 thoughts on “Isteri Jadi Kuli Sampai Takut Nak Kawin”

    1. Betul tu bro.. bila baca statement bro ni, timbul pula rasa gerun nak berhadapan dengan Allah kelak..semoga kita sama-sama dipermudahkan urusan untuk berjaya mendidik keluarga…

  1. Kahwin sama-sama… Tidur sama-sama… “Buat anak” sama-sama… Makan sama-sama… Beribadah sama-sama… Buat kerja sama-sama…. Susah senang sama-sama… Barulah dapat membentuk sebuah keluarga bahagia… In Shaa Allah….

  2. No. 3 Paling Win. I like it … hahahahahaha ….rezeki jangan ditolak kan …
    Sapa kata jadi isteri jadi kuli (wpun kadang2lah). Tapi alhamdulillah, saya dikurniakan suami yang sama2 kuli gak …. kekekekeke…apa yg pentingggg … kerjasamaaaaa ….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *