Jahit – Iklan Raya Petronas 2013

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Setiap tahun, Petronas sentiasa menghangatkan keadaan dan suasana raya dengan pelbagai iklan raya Petronas yang kreatif dan menyentuh jiwa. Tahun ini, sekali lagi Petronas mengeluarkan iklan raya yang bertajuk Jahit. Kenapa tak letak sahaja tajuk jana pendapatan dengan menjahit. Haha. Bila sebut raya ni, teringat pula pada baju raya. Belum beli lagi baju raya ni. Emm rasa nak pakai yang tahun lepas punya. Tapi dah kecik dan ketat. Tak kan pagi-pagi raya pakai baju melayu seksi dan ketat. Kalau bujang lagi, OK juga. Hehe.

iklan raya petronan 2013

Kredit : Janji Semalam

Perghhhh dah lama tak dengar lagu raya. Beberapa hari ni, rasa syahdu jer bila memandu kereta. Lagu-lagu raya berkumandang di corong-corong radio. Paling suka dengar lagu Suasana di Hari Raya. Disebabkan jarak rumah mak dengan rumah mertua ni tak jauh sangat, dalam 30 minit dah boleh sampai menyebabkan kenikmatan pulang berhari raya tu langsung tak ada. Kadang-kadang nak juga rasa macam korang rasakan. Nikmat jalam jem, nikmat packing baju dalam beg, nikmat melalui tempoh perjalanan yang agak lama dan pelbagai nikmat lagi yang ingin aku rasai. Haha.

Ok. Sempena pagi Sabtu yang sungguh nyaman ni, jom lah sama-sama kita layan apakah perkara menarik yang ada dalam iklan raya petronas 2013 ni. Aku harap tak ada yang menitiskan air mata bila tonton iklan ni. Kecuali korang ada pengalaman berharga yang ada kaitan dengan jalan cerita iklan petronas ni.

Iklan Raya Petronas 2013 – Jahit

Kisah yang dilakonkan oleh dua beranak ni memang menyentuh perasaan. Pengorbanan seorang ibu yang bekerja sebagai tukang jahit memang tiada nilainya. Sanggup bekerja siang dan malam mengambil upah menjahit baju demi melihat anaknya berjaya dalam pelajaran dan dapat menyambung pengajian di peringkat yang lebih tinggi. Si ibu telah menggunakan peluang yang baik di bulan mulia ini dengan mengambil upah menjahit baju bagi menampung kos hidup keluarga.

Kebimbangan seorang anak, memang tak ada surutnya. Melihat si ibu bertungkus lumus menjahit baju, pastinya akan teretik rasa simpati dalam hati. Sentiasa memikirkan akan kesihatan ibunya. Bagi ibu pula, jika tak mengorbankan usianya dalam menambah pendapatan melalui menjahit ni, bagaimana lagi sumber pendapatan yang boleh dilakukan untuk memberikan keselesaan hidup dalam keluarganya. Rela mengabaikan kesihatan diri semata-mata untuk melihat anaknya gembira. Dari suasana sebeginilah, seorang anak akan berfikir.

“Keluarga aku orang susah. Aku mesti belajar bersungguh-sungguh untuk membalas jasa dan pengorbanan yang telah mereka berikan”

Pertengahan cerita ni, si ibu telah melakukan satu kesilapan, iaitu silap menjahit baju pelanggan. Tidur tak lena, makan tak lalu la jawabnya. Dan rela bersekang mata untuk menjahit semula baju yang silap tadi. Akhirnya, kalau dah rezeki tak kan kemana. Baju yang tersalah jahit tu akhirnya di ambil juga oleh pelanggan. Wujudlah perasaan gembira di hati mak cik tua tu. Barangkali ini rezeki yang betul-betul tak dijangka.

Pengakhiran cerita ni, dua beranak ni berasa sangat gembira apabila mendapat sepucuk surat. Nak tahu kisah selanjutnya, silalah tonton video Ilan Raya Petronas 2013 di bawah ni. Bulan ni, mesti senyum sakan tukang jahit semua kan. Hehe.

p/s : Semoga terhibur, selamat membaca dan selamat menonton.

66 thoughts on “Jahit – Iklan Raya Petronas 2013

    1. hafizul Post author

      Hehe..betul tu azie..klau kita pun,salah buat memang emosi tak stabil mcm ni gak..tambah2 hak orang lain kan..emm..romantiknya dia tengok ngn suami..haha

      Reply
  1. Pingback: Pentingnya Sebuah Mesin Jahit | Pondok Papan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge