57 thoughts on “Kedai Ahmad VS Kedai Ah Sheng

  1. Mazni Azmi

    Asas kepada perniagaan adalah menyelesaikan masalah pelanggan

    Memang lumrah masalah dan pelanggan sama sama datang

    Siapa yang suka selesaikan masalah akan untung. Sebab dari masalah akan datang untung

    Bukan sekali. Tapi berkali kali

    Peniaga kedai abu suka ambil kesempatan. Untung sekali.. terus tak datang lagi.. serik

    Peniaga kedai Ah doii .. Ambil peluang.. pelanggan suka servis datang lagi.. siap rekemen lagi.

    Fikir long term .. Sebab tu boleh kaya
    Mazni Azmi recently posted..Beli Tudung Labuh Dari Shah Alam OnlineMy Profile

    Reply
    1. hafizul Post author

      Hehe..tu la pasal..pelanggan ni suka cari mereka yang suka menyelesaikan masalah..bukan sahaja pandai menyelesaikan masalah dengan mulut..haha

      Reply
  2. Anak Askar Pencen

    Ni pada saya, masalah attitude individu. Tiada kena mengena dengan soal bangsa. Ada melayu rajin, ada melayu malas. Ada cina rajin, ada cina malas. Cuma, kalau terkena dengan kedai melayu yang malas ni, mungkin dia datang dari keluarga senang, so dia tak pandai hargai nikmat kesenangan dia tu dengan mensia-siakan rezeki (pelanggan) yang datang.
    Anak Askar Pencen recently posted..Hari Kebangsaan, Prioriti yang disisihkanMy Profile

    Reply
  3. Fadhil

    Kawe akan pergi kedai yang menawarkan servis yang bagus. Tak kira melayu, cina,india, bajau, melanau sekalipun. Sikap orang menetukan servis bagus tak bagus ni, bukan bangsa. tak dinafikan kalau kedai melayu ni memilih pelanggan sikit
    Fadhil recently posted..Rezeki MeletupMy Profile

    Reply
  4. Cikgu Hairul

    Sangat setuju.. Selagi bangsa melayu tak berubah dan belajar dari bangsa lain sampai kiamat pun takkan maju. Sebab tu la Allah bagitau dalam Quran, dijadikan manusia itu berbangsa2 untuk kamu mengenali antara satu sama lain. Bukan utk berbangga dgn keturunan. Doakanlah ah seng masuk islam..
    Cikgu Hairul recently posted..IngkarMy Profile

    Reply
  5. Sani

    Susah juga nak cari bengkel yang buat kerja betul-betul. Biasanya atas rekomendasi dari rakan atau teman baru lah saya pergi bengkel tu..

    Reply
  6. Mummy Dina

    standard masalah kebanyakan(bukan semua ye) peniaga melayu ialah servis yang ‘kureng’..tak berniat nak racist coz saya pun melayu + cina..hehe
    Tp memang experience banyak kali kat kedai melayu yang layan customer nak tak nak je..kadang rasa macam nak mintak sedekah pun ade..padahal nak bagi dia duit kot..:)
    Mummy Dina recently posted..Cerita Follow-Up SemalamMy Profile

    Reply
  7. Arman

    Aku biasa pegi kedai Cina, yang bagusnya mereka tak kedekut ilmu. Aku ni jenis banyak tanya. Sebab aku pun nak tahu kenapa berlaku cam ni, macam na nak baiki. Kadang2 rosak sikit sahaja. Tukar yg baru dah boleh guna. Lain kali kalau rosak boleh buat sendiri he..he..he..jimat kos upah…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge