Kelebihan Ujrah PTPTN

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Apa dia kelebihan Ujrah PTPTN?

Soalan yang agak menggangu emosi dan perasaan sejak beberapa bulan yang lalu. Sebelum ni pernah juga download, print dan isi borang pertukaran kos Ujrah (upah) sebagimana disarankan oleh pihak PTPTN. Siap isi semua dah. Cuma belum hantar aje. Kasi peram dalam laci meja dulu la.

Kelebihan Ujrah PTPTN
Laman Ujrah PTPTN

Penukaran kos pentadbiran daripada 3% kepada 1% membuatkan fikiran aku semakin kusut. Pendapat aku secara peribadi, aku sangat setuju untuk menggunakan kaedah Ujrah. Tapi sayang. Selepas aku buat sikit kajian, tanya pada Encik Google, aku terpaksa “hold” kan dulu permohanan aku tu.

Mungkin juga akan “hold” selama-lamanya. Haha. Dan ada sebab kenapa aku “hold” kan dulu permohonan tersebut. Antara sebabnya ialah :

  1. Kena isi borang potongan gaji tiap-tiap bulan. Disebabkan oleh pekerjaan sekarang ni bukan tetap lagi, memang agak merumitkan.
  2. Dah. Satu jer sebabnya.

Selepas aku baca pendapat orang lain tentang kaedah Ujrah ni, akhirnya aku terfikir beberapa perkara.

  1. Guna kaedah Ujrah ke tak, hutang tetap hutang. Kena bayar juga kecuali PTPTN halalkan hutang tersebut.
  2. Penukaran kos 3% ataupun 1%. Tersurat memang berbeza. Tapi bila masuk bab tersirat, ianya lebih kurang sama jer.
  3. Banyak lagi. Tapi korang buat kajian sendiri la yer.

Dalam isu ni, aku malas nak sembang sangat. Sebabnya aku bukan cakna sangat akan isu ni. Apa yang aku tahu, mencari jalan penyelesaian agar hutang PTPTN segera dilangsaikan. Setelah sekian lama aku lupa yang aku ada hutang dengan PTPTN. Haha. Oh ya. Aku dah tahu jawapan bagaimana nak langsaikan hutang PTPTN dengan cepat. Antaranya :

” Bayar sejumlah baki yang ada sekaligus. “

Haha. Lawak tak? Hahaha.

Ohh tensen sangat jiwa ni bila fikirkan bab hutang piutang. Bertahun-tahun lamanya. Bila la nak langsai hutang PTPTN ni. Ohh jemu sangat tauuu.

ps : Andaikata aku diberi peluang kedua untuk kembali kemasa dulu, aku memang tak kan berhutang macam ni.

pss : Andaikata mak ayah aku kaya, memang aku tak nak ada hutang macam ni walaupun 1 sen.

psss : Seronok meminjam. Tapi sayang. Tersangat liat bila nak membayarnya. Memang tak patut. Haha.

Fikir punya fikir, tenun punya tenun, sempat la juga buat pengiraan peribadi. Macam dalam gambar kat bawah ni. Entah apalah yang aku kira tu. Aku sendiri pun tak faham.

Kelebihan Ujrah PTPTN
Entah apa-apa kan? Haha

Jadi, lepas ni aku akan bayar hutang PTPTN ni secara konsisten dengan jumlah yang mampu dibayar. Dengan cara macam tu, mungkin dapat mengurangkan kos pentadbiran yang aku duk tanggung selama ni. Mengimbau kembali saat-saat indah bersama wang PTPTN masa belajar dulu, memang suatu kenangan yang sukar untuk dilupakan.

Terima kasih PTPTN kerana memberi aku masa depan yang berguna bermula dengan langkah pertama membuat pinjaman tersebut. Tanpa wang PTPTN itu, mungkin aku tak mampu berjaya memegang segulung Diploma.

41 thoughts on “Kelebihan Ujrah PTPTN”

  1. Harapan dulu, konon dapat kerja yang setaraf dengan taraf pendidikan. So, mungkin takda masalah untuk membayar. Namun, realiti amat menyakitkan. Kerja yang diharapkan tidak dapat menanggung kos kehidupan harian. Mungkin perlu fikir cara lain untuk settlekan hutang PTPTN ni.

  2. Memang rungsing hidup dengan hutang. Sebab tu la ramai yang malas bayar hutang, lari dari hutang dan lupakan hutang. Ada satu cara yang semua orang takut nak buat, mintak kat PTPTN halalkan je hutang tu. Memang boleh dibuat. Tapi tak ramai yang berani nak mintak. Haritu ada yang beriya2 nak mintak, tapi segolongan besar taknak sebab ada macam2 takut menanti di depan. Jadi yang takut nak mintak kena redha la bayar sampai habis. Di samping itu, tungulah makian anak cucu cicit kita suatu hari nanti. Ataupun tunggu anak cucu cicit kita kencing atas kubur kita sebab terbeban dengan PTPTN.

      1. Akaun 2 memang boleh dikeluarkan untuk tujuan pendidikan selain daripada perumahan dan juga perubatan.
        Check boh ado berapo doh akaun 2 demo…pastu gi kwsp buat urusan untuk keluar duit.
        Sekarang ni sekejap je kelulusan permohonan dapat tahu.Tak sampai seminggu.
        huhu

  3. Alhamdulillah sy terselamat daripada godaan ptptn..bukan sebab mak ayah kaya tapi sebab tak nak berhutang coz takut x dapat nak bayar hutang nanti..tp kalau ingat balik memang agak sedih coz terpaksa ikat perut tak macam kawan2 yang ber ptptn..

    1. Emm macam tu la kalau tak nak berutang kan..tapi ada bagusnya juga macam tu..masa depan tidak terbeban dengan hutang..syabas untuk keperitan itu yang mana membawa kepada kebahgiaan kini…

    2. Emm macam tu la kalau tak nak berutang kan..tapi ada bagusnya juga macam tu..masa depan tidak terbeban dengan hutang..syabas untuk keperitan itu yang mana membawa kepada kebahagiaan kini…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *