Kisah Satu Ketika Dahulu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Mengimbau kembali zaman kecil dahulu banyak mengukir senyuman dibibir manis ini. Igauan masa lampau akan mengingatkan aku pada kenangan dan pengalaman berharga yang diperolehi zaman kanak-kanak dahulu. Usia yang mana menuntut untuk kita menjalani kehidupan dengan penuh kegembiraan sudah pun aku penuhi. Zaman kanak-kanak adalah zaman yang paling terindah dalam hidup setiap manusia. Aku bersyukur kerana diberi kesempatan untuk menjalani kehidupan waktu itu dengan penuh rasa keriangan. Penuh gelak ketawa dan penuh warna-warninya kegembiraan.

warna warni kehidupan

Kredit : Greencastle

Apabila menjangkau usia puluhan tahun, usia yang meningkat ke alam tua, aku teringin sekali untuk kembali kepada zaman keriangan dahulu. Walaupun seketika, sekiranya diberi peluang, pasti aku akan menggunakan sebaik-baiknya. Namun itu sangat mustahil dalam kehidupan kita sekarang. Tidak akan berlaku perkara sebegitu walau sesaat pun. Apabila melihat kehidupan dan perkembangan anak-anak, barulah kita mengetahuinya. Ketahui yang zaman yang mereka lalui sekarang ini adalah zaman yang paling bermakna dalam kehidupan manusia. Kita boleh untuk menyelami zaman keriangan anak sekarang ini. Tapi kita tak boleh nak selami hati dan perasaan si anak untuk tempoh masa sekarang ini. Kisah satu ketika dahulu yang tak mungkin akan diperolehi semula.

Betapa gembiranya mereka sekarang ini menjalani saat-saat yangย  indah dalam kehidupan. Bebas daripada masalah kerja, bebanan keluarga, tekanan dan kesempitan hidup dan segala masalah lagi. Apa yang mereka tahu, mereka hanya inginkan keseronokan dalam memenuhi zaman kanak-kanak mereka. Kita sebagai ibu dan ayah akan turut berkongsi kegembiraan daripada mereka. Anak-anak adalah warna-warni kehidupan. Anak-anak adalah lukisan hidup kita yang akan kita jadikan kenangan di masa tua nanti.

Semalam aku bermimpi lagi. Bukan mimpi isteri minta cerai. Bukan mimpi cubaan pencuri masuk ke rumah. Aku bermimpi yang aku sedan menikmati zaman keriangan kanak-kanak bersama rakan-rakan sekampung. Zaman yang penuh mengembirakan hati aku. Zaman yang mengenali aku dengan keseronokan. Dengan pelbagai permainan yang yang kami ciptakan sendiri untuk mengisi masa lapang kami. Sungguh seronok waktu dan ketika itu. Entah kenapa mimpi aku begitu indah semalam. Mungkin petanda hidup aku akan terus bersinar dengan keriangan dalam menempuh kehidupan. Aku tak pasti dan apa yang aku harapkan aku akan terus bahagia mengecapi hidup bersama keluarga dan bersama insan-insan yang aku sayangi yang berada disekeliling aku.

kisah satu ketika dahulu

Semua gambar carian di Google

Rumah atuk yang dulunya menjadi tempat keriangan kini sudah tidak berseri lagi. Kerinduan yang terbuku membuatkan aku melangkah juga ke lokasi zaman keriangan dulu. Walaupun untuk seketika, ia sudah memadai untuk dijadikan penawar dan pengubat rindu pada kenangan yang lalu. Semak dan samun telah menghiasi ruang permainan kami dahulu. Air sungai yang dulunya mengalir jernih, kini sudah tidak berseri lagi. Ikan keli yang sentiasa menjadi buruan kami satu masa dahulu kini telah hilang dek airnya yang cetek. Batu-batu yang menjadi tempat duduk kami memancing satu masa dahulu kini sudah dipenuhi dengan lumut-lumut dan ranting-ranting kayu yang patah.

Kemanakah semua keringan satu masa dahulu? Kemana perginya kegembiraan yang pernah aku kecapi satu masa dahulu? Kenapa sejarah kegembiraan kami dibiarkan begitu sahaja tanpa ada penggantinya?

Mungkin betul apa kata mereka. Anak-anak zaman sekarang hidup dalam dunia kemodenan. Tiada lagi permainan tang buaya, polis dan pencuri, tang dek cok, boling selipar, lastik tin kosong, tang nusuk, bola kertas dan bermacam-macam lagi permainannya. Yang ada sekarang semuanya dalam komputer. Semunya di internet. Nak main bola, ada CD main bola. Nak main polis pencuri, ada CD main polis pencuri. Nak main cari harta karun, ada CDnya. Anak-anak sekarang ini lebih celik IT dari kita walaupun tempoh pengalaman hidup, kita merangkul juara.

kisah satu ketika dahulu

Semua gambar carian di Google

Namun itulah hakikat yang kita semua terpaksa terima. Zaman aku kecil, mana nak famous lagi menda tu semua. Patutla aku lebih suka masuk hutan daripada masuk bandar. Patutla aku lebih suka menyelam ikan di sungai daripada menyelam ikan di pasar. Kadang-kadang itu pun susah orang nak faham. Haha.

p/s : Adakah zaman kanak-kanak anda semua gembira?

48 thoughts on “Kisah Satu Ketika Dahulu

    1. hafizul Post author

      Haha..tua-tua ni kan rasanya tak main dah bro..kasi peluang kat anak pulak..kita jadi guru jer yang mengajar cara anak-anak bermain..hehe

      Reply
  1. hafizmd

    Zaman kanak2 mmg zaman paling meriah.

    Lastik, main baroh, tangkap ikan, jala ikan, main lintah, main sampan, main guli, main buah getah, panjat pokok, panjat macam2 lagi… =)

    jadi, sekrang tiba msanya utk anak2 kita plak merasainya..jadi takleh nak marah2 sgt bila anak terlebih main, sbb kita dulupun macam tu jugak..dok gitu boh?
    hafizmd recently posted..10 Calon Pilihan Mac!My Profile

    Reply
  2. Asyrof Asri

    Itulah teringat masa zaman kecil-kecil a.k.a kanak-kanak. ๐Ÿ˜‰

    Suka main basikal, guli, sembunyi-sembunyi, tolak-tolak kereta main hingga keluar buyi suara sendiri. hahahah … LOL.

    Memang indah ciptaan Tuhan. ๐Ÿ˜‰

    Reply
      1. yusri

        berat demo kalu dok tahu lagu ni gak…
        sebelum nok main tol nusuk tu, kita akan buat satu bulatan.
        Tukang nyanyi akan pointkan jari ke semua pemain start dari dia mengikut lagu itu.
        Pemain yang kena pada perkataan terakhir lagu tu akan menyebut satu nama barang untuk dibeli.
        Lepas tu tukang nyanyi akan mengeja nama barang tu.Pemain yang kena pada huruf terakhir akan keluar dan seterusnya lah…pemain terakhir yang belum keluar akan ‘jadi’ untuk permulaan permainan tol nusuk tu…’jadi’ maksudnya orang yang kena kira 1-10 sambil menutup mata dan lepas tu kena carilah orang yang sedang nusuk….hahaha
        yusri recently posted..Wordless Wednesday #29 – Hadiah Dari Blog IntanBerlianMy Profile

        Reply
        1. hafizul Post author

          Kawe pakai lam tali lam jah boh..patut la kawe dop beso main lagu nih..terima kasoh boh kongsikan info zaman kanak2 hok kawe dop tahu nih..haha

          Reply
      1. suri

        asal byk ha.ha ni bahaya2 karg lalat ,masok dlm mulur free of cas jer heee..

        tu best kena main dekat dg tepi pantai, ada pokok2 kelapa yg melambai..mmg rindu saat2 itu..
        suri recently posted..I Am SeksiMy Profile

        Reply
  3. fiezaradzi

    kenangan zaman dulu kan.. bila kdg2 berkumpul adik beradik, cerita kisah2 dulu, mmg tak sah kalau tak kuar air mata, sbb gelak sakan sampai meleleh air mata.. haha. nostalgia..

    dan mainan tu jugak mainan bersama, biar main dgn abg2 je pun.. anak2, wpun tak de main mainan dulu2 tu, tapi sebolehnya cuba utk mereka main di padang tiap2 petang, supaya balance antara natural dan teknologi..
    fiezaradzi recently posted..Dia Sudah DatangMy Profile

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge