Kite Buatkan Untuk Mak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Mak…kite buatkan untuk mak
Mak tahu tak???
Kita sayang mak sangat-sangat…
Kita tak suka tengok mak sedih…
Kita tak suka tengok mak muram…
Kita nak tengok mak gembira selalu.

Mak…
Mak tahu tak???
Dalam hati kita ni mak atas sekali…
Kedua ayah…
Ketiga along…
Keempat…
Arwah angah…

Mak…
Mak tahu tak???
Masa arwah angah pergi…
Kita nampak muka mak selamber jer…
Tapi kita tahu hati mak tengah sedih sangat…

Mak…
Mak tahu tak???
Masa kite kecil-kecil dulu…
Masa tu kite simpan satu kuih untuk mak…
Kite letak dalam peti ais…
Kite sorok elok-elok…
Kite tahu mak suka makan kuih tu…
Mak balik kerja penat-penat mak boleh makan…
Masa tu kite baru lepas baca buku kisah batu belah batu bertakup…
Jadi, kite rasa kita nak buat surprise untuk mak…
Biar mak lagi sayang kat kite…

Mak…
Mak tahu tak???
Masa kite tengah tunggu mak balik kerja…
Kita terlelap kat tikar mengkuang…
Kite dengar bunyi menda jatuh kat dapur…
Kite cepat-cepat masuk dapur…

Mak…
Mak tahu tak???
Alangkah terkejutnya kite…
Kuih yang kite simpan, angah yang makan…
Kite cepat-cepat tolak angah…
Sambil kita nangis, kita cakap…
Kuih ni adik simpan untuk mak… Kenapa angah makan???

Mak…
Mak tahu tak???
Angah buat muka selamber dan terus makan kuih tu…
Kite masa tu punyalah bengang tahap gaban…
Kite masa tu dan dendam ngan angah…
Kite masa tu dah tarik muka masuk bilik…
Kite masa tu dah peluk bantal busuk kite sambil menangis…
Kecewanya hati kite mak….

Tak lama lepas tu mak balik…
Kite buat-buat tidur…
Kite dengar mak panggil nama kite…
Kite buat tak tahu jer…

Malam tu…
Kite buat muka sedih…
Mak tanya kenapa kite macam ni…
Kite citer dari A sampai Z…
Lepas kite cite, mak senyum jer…
Mak kata mak dah makan kuih yang kite simpan tu…
Mak suruh kite jangan gaduh-gaduh lagi ngan angah…

Mak…
Mak tahu tak???
Mak tipu kite…
Mak tak makan pun kuih kite simpan tu…
Mak tipu kite sebab tak nak kite gaduh panjang dengan angah…
Kan mak?

Mak…
Seronok kan masa kite kecil-kecil dulu…
Tapi sekarang kite dah besar…
Kite dan kawin…
Dah ada anak pun…
Kite tetap juga seronok hidup bersama mak…

Mak…
Mak tahu tak???
Semalam kita nak balik rumah kite…
Macam biasa kite salam dan cium pipi mak…
Tapi semalam mak cium pipi kite…
Cium dengan penuh kasih sayang…
Kite hairan..
Kite pelik…
Dari kampung sampailah ke rumah, kite asyik fikir jer…
Kenapa mak macam tu…
Pagi-pagi ni kite tahu dah la…
Dalam radio ada cakap…

Mak….
Selamat Hari Ibu
Kite sayang mak sampai bila-bila pun…

selamat hari ibu

49 thoughts on “Kite Buatkan Untuk Mak”

  1. nasib baik mak tak kisah… kalau mcm kisah batu belah tu.. mau hilang mak kesayangan .. heeee..

    tapi masa kecil.. kalau setiap jam tak sebut atau panggil ’emak’ .. mmg tak sah… sikit2 mesti panggil emak.. heee

  2. adeh…ambe tak boleh baca slow2…ambe tak berapa tahan bab2 entri super camni

    ambe makin sensitif sejak jadi bapak org ni

    selamat hari ibu tiap2 hari utk ibu tersayang

    p/s-superlah entri ni bro PK!

  3. Hari ibu bukannya disambut setahun sekali tapi setiap hari ..
    Hukum sambut hari ibu adalah haram kerana ia menyambut ibu christ org kristian -UAI ..
    hehe..pape pun, saya syg ibu

    1. Haha..tu la kan bro..yang haram jangan diikut..saya tak sambut pun hari ibu cuma buat artikel macam ni dlam blog jer…ibu saya tak kesah anak dia wish dia ke tak..janji dia tahu anak dia ni sayang giler kat dia..hehe

  4. Kirim salam kat Ibu demo deh…gambar ibu demo bersama ibu kawe masih lagi tersimpan dengan baik…

    errr…demo anok bongsu ko?huhu

    1. hahaha..malas kawe jawab soalan demo tuh..nanti orang tahu..hahaha…ohhhh sungoti ko?lagu mano muko mok kawe maso mudo?cun melecun dop?hahaha

  5. demo gak…kawe dok ingat doh weh…demo ado adik ke dok?
    tapi hok masih kawe ingat Che Adi ado adik…adik2 dio comel2 belako…huhu

    Gamba hok ori lagi tu boh…hok scan pun ado jugok…
    holah…kalu nok tahu mok dio cun ke dok maso mudo2,kenolah tengok muko anok2 dio…
    demo sero demo cun ke dok?hahaha

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *