Macam Mana Nak Jadi Ibu Yang Sabar

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Macam mana nak jadi ibu yang sabar?

Dalam melayari bahtera cinta di alam rumahtangga, kita sering diuji dengan seribu satu masalah dan bebanan tugas seharian. Baik surirumah sepenuh masa mahupun isteri yang berkerjaya. Semuanya akan melalui peristiwa yang menuntut kita supaya lebih bersabar.

Macam Mana Nak Jadi Ibu Yang Sabar

Ha ah… Macam mana yer???

Ya. Aku tak nafikannya. Bila dah bergelar isteri, ditambah pula gelagat anak yang pelbagai tu, emosi haruslah berada dalam keadaan yang stabil. Untuk bersabar dalam setiap situasi yang genting itu, emosi dan perasaan harus dikawal dengan baik.

Punca ketidaksabaran itu bermula daripada perasaan dan emosi dirinya sendiri. Itu belum masuk bab datang bulan. Bila dah masuk bab datang bulan ni, emosi semakin bercelaru. Kelaut jadinya. Aku tak pertikaikannya. Haha.

Jadi, disebabkan korang semua nak tahu macam mana nak jadi ibu yang sabar, aku cuba kongsikan beberapa panduan agar ianya menjadi manfaat demi menjaga kebahagiaan rumahtangga.

Nak menjadi seorang ibu yang penyabar ni bukan susah.

  1. Pertama sekali. Ini yang penting. Mohonlah bantuan dari-Nya supaya hati kita dilembutkan dalam setiap apa pun situasi yang genting. Jangan lekang berdoa selepas selesai solat lima waktu ataupun apabila sedang berhadapan dengan situasi yang agak kucar kacir.
  2. Senyum selalu. Ini petua orang lama-lama. Marah ke, geram ke, fed up ke, stress ke, senyum jer selalu. Kerana senyuman itu penawar kepada hati yang duka. Tapi boleh ke kita senyum bila berhadapan dengan situasi yang genting?
  3. Take it easy. Ya. Anggap semua perkara yang rumit tu senang dan mudah. InsyaAllah. Korang berjaya melaluinya dengan hati yang sabar.
  4. Menjadi penasihat yang baik untuk anak-anak. Gaduh sesama sendiri. Rebut mainan sesama sendiri. Rumah bagai tokang pecah. Dan sebagainya lagi situasi yang bakal korang lalui bila dah ada anak ni. Tapi jangan pula kita ambil jalan yang mudah untuk menyelesaikannya.
  5. Perbetulkan niat. Anak ialah anugerah-Nya yang sangat berharga. Didiklah ia dengan penuh rasa tanggungjawab dan jadikanlah mereka insan yang tinggi nilai kesabaran.
  6. Sentiasa meluahkan apa yang terbuku dihati. Bila dah kawin ni, biasanya suamilah yang akan menjadi pendengar yang baik. Dialah kawan, dialah madu dan dialah racun. Haha.
  7. Akhir sekali, sematkan dalam hati. Kemarahan bukan penyelesaian kepada semua perkara. Terutama anak kecil. Mereka tak minta untuk dididik dengan kemarahan. Mereka perlu diajar dengan pelbagai nasihat yang berguna. Kemarahan bukan penyelesaiannya.
Macam Mana Nak Jadi Ibu Yang Sabar

Anak… Anugerah yang teramat mahal…

Okeh. Panduan yang aku senaraikan tu mungkin berguna, mungkin juga tidak berguna. Maklum aje la. Aku hanya seorang suami yang baik hatinya. Tidak pula merangkap pakar motivasi keluarga yang berjaya. Haha. Kalau korang rasa ada penambahbaikan, sila nyatakan diruangan komen di bawah.

Sekurang-kurangnya apa yang kita kongsikan itu menjadi manfaat kepada mereka yang memerlukan. Tak susah kan?

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

32 thoughts on “Macam Mana Nak Jadi Ibu Yang Sabar

  1. Nurul Fazreen Othman

    Bukan senang nk mendidik anak ni. Lagila skrang, banyak sgt dugaan, dengan pengaruh media sosial, TV dan sebagainya. Anak itu amanah Allah jadi kita mensti menjaga amanah Allah itu dengan sebaik-baiknya.

    *Sedang berusaha menjadi ibu yang penyabar…

    Reply
    1. hafizul Post author

      Hahaha..tahu tak apa..sebab tu isteri saya nak kerja..dia tak nak susahkan saya dan tambahkan beban yang saya tanggung ni..sedangkan saya tahu..itu semua dah jadi tanggungjawab saya..nak tak nak, saya kena usahalah carikan duit lebih..

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge