Mak Buatkan Kiter Cempedak Goreng

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Hari ni kiter balik ke Felda Tenang. Kampung kiter masa zaman kecik-kecik hinggalah ke zaman sekarang. Dulu masa kiter kecik, kiter suke lepak-lepak kat tepi bukit-bukau. Tengok pemadangan ciptaan Tuhan. Sungguh tenang sangat. Setenang namanya kampung Felda Tenang. Tapi sejak kiter besar ni kiter jarang dah lepak kat tepi bukit bukau. Sebab sekarang ni dah tak banyak bukit bukau yang ada. Semunya dah kena terokai untuk aktiviti pembalakan.

kayu balakKredit : Kayu Balak

Termasuk lah orang kampung yang rajin duk tanam buah kayu seperti pokok rambutan, durian dan petai. Dulu selalu jer nampak kabus. Ada tebal, ada nipis. Sampaikan kawasan rumah kiter pun ada kabus. Sejuk sangat. Pernah sekali tu, bangun tidur jer, kiter terus bukak tingkap. Tengok-tengok ada kabus tepi bilik kiter. Ya Allah. Sejuk dan dinginnya terasa, susah kiter nak gambarkan.

Tapi sekarang ni, bila bangun pagi jer, tak nampak dah kabus semua tu. Yang nipis dah tak nampak, yang tebal lagi lah. Sekarang pun suasana tak sejuk dan dingin seperti suatu masa dahulu. Kiter rindukan saat tu. Kiter nak laluinya untuk kali kedua ni. Sebab kiter nak rekod semua kenangan indah yang kiter tengok tu. Nak tunjuk kat anak cucu kiter nanti. Bahawasanya ni lah suasana dingin kampung kiter, kampung Felda Tenang.

Kiter balik kampung, balik rumah mak seminggu sekali aje. Tak hari Jumaat, hari Sabtu. Mesti kiter kena balik. Sebabnya tak nak bagi mak dan ayah rindukan kiter lahhh. Nanti kiter dah tua, kita pun akan lalui sebagaimana yang mak dan ayah kiter lalui sekarang ni. Kiter kalau boleh nanti dah tua kan, kiter nak suruh anak-anak kiter balik rumah tiap-tiap hari. Tak nak la sekali seminggu. Hehe.

Malam ni kiter makan menu istimewa. Dah lama kiter tak makan menu ni. Mak buatkan kiter cempedak goreng. Perghhh… Sedapnya hanya kami sekeluarga yang tahu. Betapa sedapnya cempedak goreng yang mak buatkan ni. Masa kiter tengok mak duk belah buah cempedak, kiter cakap kat mak. “Mak… Kiter nak salin resepi cempedak goreng ni yer.” Dengan selamber jer mak jawabkan. Bini kau kan terrer lagi masak cempedak goreng dari mak.”

Kiter diam jer. Kita tahu mak sayangkan bini kiter lebih dari kiter. Kiter tahu makkk.

Sambil-sambil mak adun resepi cempedak goreng, pelan-pelan kiter tanya mak bahan-bahannya. Kiter tanya satu, 10 yang mak jawabkan. Mak memang banyak mulut kan? Dan kadang-kadang tu kiter tension bila salin resepi dari mak. Mak kate dah cukup bahan-bahannya tetiba mak kata “Ehh tak ingat. Serbuk kunyit tak masuk lagi”. Mak selalu macam ni kan? Tapi kiter respek sangat mak. Mak masak memang sedap. Sepinggan nasi memang tak pernah cukup bila makan masakan mak.

adunan untuk cempedak goreng

Makkk… Kiter sebenarnya tak sempat nak salin resepi dengan sempurna. Mak sembang bukan main lagi. Tut-tut siap dah adunan untuk goreng cempedak mak tu. Habis resepi kiter macam mana mak? Tak kan kiter nak kena tanya balik. Nanti mak jawabkan, “Aii taip pakai keyboard laju jer. Tak kan pakai tangan slow pulak.”

Tambah pulak, mood kiter dah hilang untuk salin resepi bila ada budak yang cuba kacau kemesraan antara kiter mak.

mak buatkan kiter cempedak gorengSeronok sangat makan, sampaikan terlupa nak ambil gambar cempedak goreng. Ingat nak masukkan dalam FB. Nak tunjukkan gambar cempedak goreng pada orang yang jauh. Mana tahu ada yang rindu masakan air tangan mak kan. Kan mak? Hehe.

73 thoughts on “Mak Buatkan Kiter Cempedak Goreng

  1. Anuar

    Pandai mak masak cempedak goreng… Bila sebut cempedak gorang ni, saya rasa kesian dekat isteri saya… Pada waktu dia teringan sangat nak makan cempedak goreng, cempedak sukar didapati dekat pasaran… Bila tanya dekat kedai yang selalu jual buah cempedak, mereka kata buah cempedak sekarang ni takder musim… huh… Terliur isteri saya dibuatnya… Mujur minggu lepas dapat makan cempedak gorang yang dijual di tepi jalan…
    Anuar recently posted..Pendapatan RM20K Sebulan dengan menjadi Ejen AffiliateMy Profile

    Reply
  2. Pingback: Pendapatan Sampingan Melalui Program JobdirumahPondok Papan | Pondok Papan

  3. Pingback: Jana Pendapatan Sampingan Dengan Jobdirumah | Pondok Papan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge