Microsoft Excel Suka Buat Akaun Dengannya

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Microsoft Excel merupakan perisian yang telah tersedia ada dalam komputer. Ia juga menjadi perkara asas dan perisian yang patut ada dalam setiap komputer. Tidak kiralah versi 2010, 2007 ataupun 2016. Yang penting ia tersedia ada dalam komputer.

buat sistem perakunan dengan MS Excel

Jom belajar buat Akaun guna Excel…

Microsoft Excel – Kenapa aku suka dengannya?

Hampir 90% pengguna komputer yang menggunakan perisian Microsoft Excel. Lagi 10% pengguna berkemungkinan besar tidak menggunakan perisian tersebut. Pelbagai sebab yang boleh dihuraikan dan salah satu sebab yang paling tepat ialah tidak tahu menggunakan perisian Microsoft Excel.

Sejak menggunakan komputer, Excel telah menjadi sebahagian perkara yang penting. Apa sahaja perkara yang melibatkan pengiraan, harus menggunakan Excel untuk mengiranya. Walaupun sekadar untuk mengira nilai yang sedikit. Ketepatan pengiraan dalam excel menjadikan keyakinan itu bertambah. Dan menjadi perkara yang paling seronok untuk dilakukan.

” Salah satu sebab kenapa aku suka guna Excel ialah senang nak buat pengiraan… “

Dalam kehidupan seharian, rekod aliran wang keluar juga diuruskan dengan menggunakan perisian Microsoft Excel. Dari situ maka nampaklah dimana ketirisan wang berlaku dan tindakan segera boleh diambil dengan jayanya. Haha.

Perisian Microsoft Excel bukan sahaja untuk mengira. Ia juga boleh di olah menjadi satu sistem yang sistematik untuk merekod segala perbelanjaan dalam kehidupan seharian. Perisian Excel tidak dimonopoli penggunaannya oleh pengguna biasa sahaja. Malah perisian ini banyak digunakan dalam perniagaan untuk merekod wang keluar dan masuk.

Apa yang penting, ia senang dan zero kos untuk mendapatkan aplikasi ini.

Paling tepat lagi, Excel digunakan dalam perniagaan untuk membuat akaun. Ya, untuk membuat akaun.

Syarikat kecilan dan baru menubuhkan perniagaan sememangnya mencari sistem akaun yang murah dan tidak melibatkan kos yang agak tinggi. Walaupun begitu, ada juga syarikat kecil yang menggunakan perisian akaun seperti Aplus dan UBS. Ia bergantung kepada kemahuan dan keperluan syarikat tersebut.

Sejujurnya, aku lebih selesa menggunakan Perisian Microsoft Office Excel untuk membuat akaun syarikat.

Kenapa?

Salah satu sebabnya ialah :

  1. Sudah lama menggunakan perisian Excel dan sudah pun mencapai tahap Advance. Haha.
  2. Permulaan berniaga, tak mampu nak beli Sistem Akaun yang mahal-mahal dan mencecah ribuan ringgit.
  3. Tak perlu mengeluarkan kos untuk belajar benda baru.
  4. Boleh buat sistem kiraan mengikut kepala dan kehendak sendiri.

Tapi bagaimana pula jika korang langsung tak pandai menggunakan Excel?

Jangan bimbang. Jangan khuatir.

Aku ada caranya.

Apa caranya???

Belajar la beb… Kalau tak pandai, kena belajar. Kalau tak belajar macam mana nak pandai. Betul tak?

Haha.

Ok. Sebenarnya ada satu sistem akaun yang 100% menggunakan Perisian Microsoft Excel iaitu Sistem Debit Kredit Senang.

Kalau setakat nak buat akaun merekod aliran wang keluar masuk boleh guna sistem tersebut.

Dan apa yang aku harapkan, korang jadi bijak mengolah dan mencuba. Macam aku. Dulu aku memang tak pandai langsung nak guna Excel. Tapi disebabkan kepandaian aku dalam mengolah dan meng “edit”, maka terhasillah apa yang diinginkan.

Haha….

Microsoft Excel

Dah tahu asasnya, maka senanglah kerja untuk menjadi seorang yang mahir dalam penggunaan Microsoft Excel.

Kesimpulannya, aku malas nak sembang panjang-panjang. Kalau korang rasa nak cuba Sistem Debit Kredit ini, boleh klik link dibawah.

–>> Sistem Akaun Debit Kredit Senang

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

16 thoughts on “Microsoft Excel Suka Buat Akaun Dengannya

    1. hafizul Post author

      Perghhh.. Amat terrer kalau sampai ingat shortcut.. Memang expert habis syakila ni.. haha.. sekarang macam ni lagi ke ataupun skill tak pegang mouse dah pudar?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge