Pengalaman Membina Pondok Kecil

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Pengalaman membina pondok kecil sudah semestinya tidak pernah aku lupakan. Walaupun seminit, ia tetap segar bermain dalam kotak fikiran. Andai hati dan fikiran berada dalam ketenangan, pastinya halaman pondok kecil sentiasa menjadi mainan fikiran. Bukan aku terlalu teruja dengan blog aku, tapi aku terlalu memikirkan apakah masalah dan apakah cara yang terbaik dalam menyelesaikan masalah tersebut.

Berbekalkan sedikit ilmu di dada, sudah semestinya keputusan yang aku buat ini amat sukar untuk diterima oleh akal fikiran yang waras. Namun sedikit pendedahan berkenaan hal-hal perkomputeran, telah memberi aku semangat untuk membuat satu halaman bertemakan kehidupan dalam alam maya. Agar apa yang hendak aku ceritakan ini dijadikan bahan bacaan yang dikategorikan sebagai bahan kelakar, bahan sedih dan bahan yang amat membosankan.

Segala-galanya mungkin terjadi jika diselitkan dengan usaha yang tak pernah mengenal erti putus asa. Seawal penubuhan blog pondok kecil, aku begitu bersemangat dalam mempelajari selok belok dunia blogging. Banyak masa dikorbankan demi memenuhi slogan pondok kecil iaitu di sini impian bermula. Slogan ini aku fikir logik untuk diletakkan bersama kerana blog pondok kecil adalah langkah pertama untuk aku menggapai impian aku. Maka lahirlah Pondok Kecil – Di Sini Impian Bermula.

Layan Jer...

Impian untuk mengubah kehidupan ke arah yang lebih baik. Terutama dari segi kewangan untuk menampung sedikit keperluan hidup yang tidak pernah mencukupi. Semua itu tak semudah yang diharapkan kerana aku tahu bukan senang untuk senang. Dari themes twenty eleven, aku beralih arah kepada themes nom nom. Aku melihat themes nom nom lebih menarik dari segi rekabentuk. Semasa membuat lawatan ke blog-blog rakan blogger, tema blog Ibu Mifzal telah menarik perhatian aku. Dari situlah bermulanya sesi soal jawab aku dengan Ibu Mifzal. Atas keperihatinan dan pertolongan Ibu Mifzal, aku akhirnya berjaya memakai tema Nom Nom sepertimana blog Ibu Mifzal.

Betapa gembiranya hati aku dan satu entri ringkas telah aku tujukan buat Ibu Mifzal. Tanda terima kasih yang tak terhingga. Tak sampai seminggu aku setia dengan tema Nom Nom itu, akhirnya aku sekali lagi bertukar tema. Tema percuma dari DIYthemes. Itu juga tempias dari blog Ibu Mifzal. Sebenarnya dah lama hati aku terkenan pada tema Thesis ni. Pertama kali aku tengok dekat blog Yanmieonline. Pernah juga bertanyakan pada pemilik blog dari mana tema itu diperolehi. Tapi jawapan hampa aku terima sebabnya itu adalah tema hadiah dari seorang sahabat kepada sahabat. Sehingga kini aku masih setia lagi dengan tema Thesis ini. Sebab itu aku perlu rebut peluang dengan menyertai pertandingan anjuran Eizil kerana hadiah yang disediakan memang menjadi idaman aku.

Blog Pondok Kecil Bertemakan Thesis

Begitulah sedikit pengalaman berkaitan dengan tema blog. Dan giveaway pertama yang aku menangi adalah dari blog hatiputera. Kebetulan masa tu beliau ada buat giveaway berkenaan dengan penulis pendapat terbanyak setiap bulan. Seperti saudara Eizil sedang lakukan di blog beliau sekarang ini. Mungkin rezeki aku di awal blogging, dapat hadiah berupa wang tunai RM30.00. Gembiranya hati aku tuhan sahaja yang tahu.

Dalam proses menubuhkan blog, beberapa perkara telah aku lakukan. Hasil dari pembacaan dari internet dan juga blog-blog, akhirnya aku berjaya membuat peta laman blog dan membuat  goggle verify site di dalam webmaster tool. Cara ini adalah salah satu perkara asas yang perlu blogger baru lakukan. Setiap hari aku cuba pastikan halaman pondok kecil sentiasa di kemaskini supaya lebih banyak cerita aku akan berada dalam halaman google sekali gus mempermudahkan lagi enjin carian melakukan kerjanya.

Hati aku terusik lagi apabila kekasih hati, Alexa menunjukkan tanda-tanda yang tidak mengembirakan hati aku. Sepanjang cuti Hari Raya, aku tak sempat untuk mengemaskini laman pondok kecil. Akibatnya Alexa dah merajuk dan turun ke paras yang tak sepatutnya.Namun, aku teruskan usaha dengan memperbanyakkan aktiviti melawat rakan blogger. Meninggalkan pendapat di akhir entri telah memulihkan kecemburuan Alexa terhadap pondok kecil. Dan sekarang, Alhamdulillah. Alexa dah menunjukkan tanda-tanda yang positif.

Selepas selesai dengan masalah Alexa, satu lagi masalah timbul. Berkenaan dengan bound rate dalam Google Analytic. Termenung seketika apabila melihat peratusan yang agak tinggi. Ini adalah petanda pelawat mudah bosan dengan setiap entri yang aku tuliskan. Mungkin juga entri yang aku hasilkan sangat pendek sepertimana cadangan hatiputera. Menurut Anak Ulu Chenka, entri yang dihasilkan mestilah dimasukkan juga beberapa pautan kepada entri lama-lama yang terdapat dalam blog. Berbagai kemungkinan yang bakal tercetus.

Terima Kasih Hatiputera

Terima Kasih AUC

Oleh itu, aku menganmbil langkah dngan belajar menulis entri yang agak panjang sedikit dan diselitkan dengan beberapa pautan kepasa entri dalam blog aku. Mungkin memberi kesan pada bound rate dalam google analytic. Begitulah asam garam bila terjebak dalam dunia blogging. Dunia yang penuh dengan kejutan. Seronok apabila kita dapat menyelesaikan sesuatu masalah dengan usaha sendiri.

Dan entri ni aku akhiri dengan satu pantun.

Kekasih hati Alexa sungguh menawan,

Bound rate google menjadi peneman,

Sudah lumrahnya adat berlawan,

Menang dan kalah dalam perlawanan.

61 thoughts on “Pengalaman Membina Pondok Kecil

    1. hafizul Post author

      emm masalahnya aku tak berapa mahir tulis pasal tips ni..adoii..nanti la aku usahakan..hehe..apa-apa pun terima kasih atas pandangan peribadi ni..sungguh berguna untuk aku..hehe

      Reply
    1. hafizul Post author

      ha ah..ibu mifzal yang bagi..sy pun tak sangka ada jugak yang free..tapi mungkin ada la tu kelemahan dia berbanding dengan berbayar..cuma sy jer tak nampak sebab ilmu kurang didada…hehe

      Reply
  1. Eizil

    Antara perkara yang sering menjadi sebahagian daripada perjalanan blogger adalah sentiasa ingin menukar theme yang sesuai dengan jiwa dan raga kita kerana mahu atau tidak, hanya dengan theme yang kita minati akan membuahkan idea yang membuak-buak untuk menulis lebih banyak artikel dan perkongsian untuk para pembaca.

    Siap ada animated gif ni, terbaik bro, dah lama betul tak menulis pantun, kalau 8 tahun dulu mungkin lebih mudah minda ini untuk mencoretkan pantun secara spontan, tapi cubalah juga.

    Malam hari mata terjaga,
    Melihat senarai entri semakin berjela,
    Tetikus di capai tanpa rela,
    Membaca artikel, kawan-kawan semua.
    Eizil recently posted..Pelbagai hadiah untuk dimenangi, contest pertama besar-besaran.My Profile

    Reply
    1. hafizul Post author

      wahhh tak sangka eizil juga boleh berpantun…good job..haha..walaupun lama sudah tinggalkan tapi bakat sejati tu masih menyerlah..gilap la..mana tahu jadi terkenal..hehe..emm tidak dinafikan…jauh disudut hati aku, aku nak sgt tempah theme ni..tapi apa boleh buat..mcm kita pernah berhubung dulu la..duit tak berapa byk nak tempah theme…mungkin tak ada rezeki lagi kot nak merasa itu semua..hehe

      Reply
  2. sensasi2020

    Pondak kecil jiwanya besar,
    Mengharap tuah datang bergolek,
    Tuah yang ada pasti bertambah mekar,
    Jika disusuri usaha yang berganda lagi molek.

    Hasrat di hati ingin berjaya,
    Ada berlawan ada yg menang dan ada yg kalah,
    Semoga apa yg dihajati boleh dicapainya,
    Hanya menunggu rezeki walaupun pasrah.

    #Semoga berjaya di atas usaha anda. :-D
    sensasi2020 recently posted..Kenapa Aku Menulis Blog Dan Apakah Penyebabnya?My Profile

    Reply
    1. hafizul Post author

      Hehe…terima kasih kerana sudi timbulkan pertanyaan tu..dan terima kasih juga sebab suka dgn tagline PK..hehe..top blogger ntah bila la dapat merasa..haha

      Reply
  3. akubiomed

    Selamat berjaya kepada bro. Bro kira beruntung mempunyai mentor berbanding diri sendiri banyak mengali sendiri dengan mengodek Google search engine dan mengkaji blog. Bagi saya sebenarnya ‘content is king’ walaupun tidak sehebat SEO sekali pun mampu menarik pengunjung untuk melekat kepada blog.

    Reply
    1. hafizul Post author

      yaaa betul tu kan..content penting, seo penting..cuma contest ni banyak memberi kelebihan sikit aku rasa..kalau content menarik, blog tak menarik, ramai juga yang datang melawat dan sekaligus terlekat di blog kita..macam blog suri tu..

      Reply
      1. hafizul Post author

        emm dulu memang doh tak tahu kebenda..tukar jer rasa nak tukar..tapi bila pk2 kesan pada indeks google, rasa menyesal plak..tu la ilmu kurang kan..apa boleh buat..hehe

        Reply
  4. musi

    salam;
    bro permulaan dan pengalaman yang manis menjadikan kita maju ke depan untuk menggapai impian kita. satu ketika memang jumpa theme yang ngam dengan hati tapi de problem pas tu kena guna theme lain pulak ni tengah cari-cari theme … t.kasih untuk perkongsian yang menarik ni..k..
    musi recently posted..Jatuh cinta dengan blogMy Profile

    Reply
    1. hafizul Post author

      betul dah tu akma..tgok design blog,kadang2 boleh terbantut mood nak menulis..maklum la dah lama kan dalam blogging..dulu awal buat blog, semangat giler nak update..sekarang rasa down sikit..mungkin kena tukar theme pulak ni..hahaha

      Reply
  5. Pingback: Masam Manis Kehidupan Pondok Kecil - Pondok Kecil

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge