Sedih Bila Gagal?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Sedih bila gagal adalah merupakan perkara biasa yang perlu ditempuhi. Kesedihan dirasai setelah apa yang kita inginkan tidak berjaya kita perolehi. Dalam pelbagai sudut kehidupan, kita akan merasai keperitan daripada kesedihan itu. Baik manusia biasa, manusia luar biasa, kanak-kanak, orang dewasa dan pelbagainya lagi kecuali mereka yang tidak normal.

Sedih Bila GagalGambar : Google Images

Kelakuan daripada kesedihan itu berbeza mengikut peringkat umur dan keadaan semasa. Kanak-kanak lain cara sedihnya. Aku sebagai orang tua, lain pula caranya. Ianya bergantung kepada apa yang mampu kita lakukan. Dalam menghadapi ujian sebegini, ada beberapa perkara yang harus diberi keutamaan. Antaranya ialah :-

Bukan rezeki kita

Orang tua-tua selalu pesan. “Dah la sedih tu. Bukan rezeki kita nak buat macam mana“. Dialog ni mungkin pernah dan biasa kita dengar. Gagalnya kita dalam sesuatu perkara tidak bermaksud kita gagal untuk selama-lamanya. Dan langit yang cerah tak kan selamanya cerah. Ada masa akan mendung dan ribut petir melanda juga.

Muhasabah diri

Muhasabah diri apabila ditimpa kegagalan perlu diberikan perhatian yang sewajarnya. Cari dan kenalpasti dimana silapnya. Cuba perbaiki dan cuba perkemaskan lagi kesilapan itu supaya kesilapan sama tidak berulang lagi. Dan aku percaya. Setiap kegagalan itu mesti ada kesilapan yang kita buat. Kesilapan itu mungkin disengajakan ataupun tidak. Perbaikinya!

Berfikiran positif

Sedih bila gagal pastinya akan menambahkan lagi pemikiran negatif di benak fikiran. Dan fikiran negatif ini seharusnya digantikan dengan pemikiran yang positif agar kesedihan yang kita rasai itu tidak berpanjangan. Cuba elak untuk seketika daripada memikirkan perkara yang boleh menyedihkan.

” Dari kegagalan itu… Kita dapat belajar sesuatu…. “

Cuba lagi

Percubaan yang pertama, peratusan untuk gagal adalah 50%. Mungkin juga 100%. Atau mungkin juga 0%. Semua ini bergantung kepada usaha dan keadaan semasa. Orang yang berjaya adalah mereka yang tak pernah serik untuk mencuba. Dan kejayaan yang terhasil daripada kesungguhan mencuba tu pastinya sangat manis daripada susu sejat penuh krim F&N. Kan???

Aku rasa dah cukup dah tu beberapa keutamaan yang harus diberikan perhatian. Lepas ni dah la sedih bila gagal ekk. Haha. Sekadar perkongsian untuk kegunaan bersama. Korang tengah sedih ke tu??? Sama la dengan aku. Sedih sangat ni. Tapi apa boleh buat.

Macam kat perenggan kat atas tu la. “Bukan rezeki kita nak buat macam mana“.

Kan? Ok la. Aku tinggalkan korang semua dengan artikel yang sedih ni. Ratapilah ia dengan penuh kasih sayang. Semoga lepas ni makin lebatย putik-putik kejayaan hasil daripada baja kesedihan ni. Haha.

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

43 thoughts on “Sedih Bila Gagal?”

  1. Kegagalan bukan bererti kita tewas atau kita akan gagal buat selamanya… Sebenarnya kegagalan merupakan batu loncatan terbaik untuk kita bangkit semula mencipta kejayaan…

  2. cita-cita nak jadi saintis. gagal tu perkara biasa. gagal beratus kali perkara biasa. tapi kalau tak belajar dari kegagalan itu bodoh namanya. Kerana kegagalan itu memberi cahaya untuk mendapat kejayaan

  3. Assalammualaikum…pondokkecil,

    Gagal sekali bukan bermakna gagal selama-lamanya… kegagalan adalah mengajar kita untuk berjaya dan belajar daripada kegagalan. Tp jgn lah sering sahaja gagal dan tak pernah belajar daripada kesilapan dan kegagalan..

    mselim3

  4. pernah gagal dalam test. frust memanjang sebab subjek tu feveret dan benda yg paling aku suka buat.

    memang pelik gagal test tu. tapi apa boleh buat. bukan rezeki kita

  5. kegagalan itu adalah langkah pertama untuk berjaya, apa yang paling penting adalah bagaimana untuk kita menerima kegagalan berkenaan dan berusaha untuk tidak gagal lagi pada masa yang akakn datang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *