Sedu Sendawa – Tolonglah Hargainya

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Alhamdulillah. Hari ini aku hidup seperti orang normal semula. Selepas beberapa hari menempuh kehidupan yang aku sendiri rasakan agak berlainan dengan manusia yang normal. Walaupun sebegini ujian yang diberi, namun kehidupan ini perlu diteruskan juga. Kehidupan di alam nyata dan di alam maya, semuanya menuntut untuk hidup dengan hati yang cekal dan waja. Hidup dalam erti kesyukuran yang sebenar. Dan apa yang aku harapkan, nikmat yang aku kecapi hari ini, akan terus dikecapi hingga ke hujung nyawa. InsyaAllah.

sedu sendawa tolong hargainyaKredit : Facebook Ustaz Azhar ( Original )

Dalam meniti hari bersama nikmat kesihatan yang baik, kadang kala kita seringkali terlupa. Begitulah lumrah hidup manusia. Alpa dalam setiap perkara. Manusia, semuanya tak sempurna. Kan? Apabila dugaan dan ujian hadir menguji, barulah kita sedar nilai sesuatu nikmat yang selama ini kita kecapi. Nikmat kesihatan, nikmat kemewahan, nikmat kesakitan, nikmat malam pertama dan semua nikmat yang sedang kita kecapi ini, akan hilang juga suatu masa nanti.

Semua ini bukanlah hak milik hakiki kita selaku hamba yang penuh dengan dosa dan noda. Semua ini hanyalah pinjaman semata-mata. Dipinjamkan untuk memudahkah kita dalam mencari bekalan untuk menempuh kehidupan hayat ini dan hayat esoknya. Alam yang kekal abadi yang kita sendiri tidak mengetahui haluan mana yang bakal kita laluinya kelak. Nikmat kesihatan yang Allah berikan, haruslah kita mensyukurinya. Walaupun seminit, walaupun sesaat, janganlah sesekali lupa untuk bersyukur. Ucapkanlah Alhamdulillah untuk setiap perkara yang kita lakukan. Kerana, kita diberi daya dan kekuatan serta kesihatan yang baik untuk melakukan perkara tersebut.

Dalam beberapa hari ni, penyakit lama aku berulang kembali. Sepanjang tahun ini, dah tiga kali aku kena penyakit macam ni. Seminggu nak habis puasa, dan seminggu selepas hari raya. Kali pertama kena, awal tahun hari tu. Sedu dan sendawa, itulah penyakit yang terpaksa aku tempuhi. Kadang kala ia hadir tak mengira masa. Jadi, untuk kehidupan hari ni dan esok, aku selalu berharap. Sedu dan sendawa ni tak singgah menguji lagi untuk kali keempatnya. Aminnn. Ya itulah harapan dan impian terbaru aku dalam kehidupan hayat ini.

Penyakit uluran yang dianugerahkan ini, sungguh pedih untuk aku tempuhinya. Namun dalam kepedihan itu, terselit juga perasaan gembira. Terima kasih Ya Allah kerana menganugerahkan mereka yang perihatin di sekelilingku. Pernah sekali tu, jumpa tukang urut bab uluran. Pelik dan hairan timbul di wajahnya. Tak pernah hayatnya jumpa penyakit pelik macam ni. Dikatakan pula, sedu sendawa ni tiada kaitan dengan penyakit uluran. Disuruh ke hospital dan klinik untuk dibuat pemeriksaan rapi.

Pergi ke Hospital, doktor kata kesihatan aku baik. Jantung, darah, jiwa dan raga semuanya OK. Yang aku hairan, ubat diberi untuk pesakit gastrik. Adakah aku ada penyakit gastrik?

sedu sendawa ada kaitan dengan gastrik ke

Persoalan itu aku biarkan terus bertanda soal. Aku dah tak berminat untuk fikirkan semua ni. Janji kesihatan aku baik, itu sudah cukup memadai.

Ingat nak rasai pengalaman rawatan bekam. Tapi dekat Jerteh ni, aku tak  jumpa lagi khidmat rawatan bekam ni. Jerteh? Apa yang ada sebenarnya ekk?

Pergi ke Klinik Nazri, sambung ubat untuk sedu. Alhamdulillah, makan dah tiga biji, hari ni sedu sendawa ni sudah tiada. Namun, sentiasa terdetik rasa kebimbangan dalam diri. Tak kan selamanya nak bergantung pada ubat klinik macam tu kan? Orang kata, antibodi badan tak kan tahan lama sekiranya mengambil ubat klinik selalu. Emm bab ni, makin malas aku nak fikir.

Jadi, kesimpulannya. Hargailah nikmat kesihatan yang kita sedang nikmati sekarang ini. Jaga pemakanan dengan baik. Amalkan cara hidup yang sihat dan paling penting, sentiasalah hidup dengan gembira serta riak wajah yang ceria. Itulah di antara sebaik-baik ubat yang paling mujarab untuk kesihatan tubuh badan kita. Senaman jangan dilupakan. Doktor ada kata, sekarang senaman bukan 3 kali seminggu dah. Paling elok, 5 kali seminggu. Emm aku? Nak jumpa sekali seminggu buat senaman pun susah.

Tapi aku rajin berkebun. Mungkin dah cukup untuk keluarkan peluh.

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur.

41 thoughts on “Sedu Sendawa – Tolonglah Hargainya

    1. hafizul Post author

      Emm banyak gak ke angin dalam badan..saya tak ada tanda2 gastrik..biasa makan pagi lewat pun tak apa..tapi sekarang dah tak boleh amalkan teknik tu..rasa takut pula..hehe

      Reply
  1. PakarNiaga.com (AMIN)

    Jaga kesihatan bro…
    Amalkan sarapan pagi (roti etc)… & minum banyak air..
    Sekali dah kena gastrik (perut overhaul) risiko kena lagi lebih tinggi..

    Seperti mana enjin kereta yang dah overhaul, nak repair pun belanja tinggi & risiko overhault lebih teruk boleh berlaku.. Camtu lah perut kita juga.. Performance juga tak sehebat dulu lagi..

    Ikhlas,

    AMIN JOHAR
    (Pendaftar Domain)
    PAKAR NIAGA
    PakarNiaga.com (AMIN) recently posted..TEKNIK SEO | KATA-KUNCI ITU DUITMy Profile

    Reply
    1. hafizul Post author

      Emm mintak jauh la dari penyakit gastrik..mau merana badan kalau kena gstrik ni..emmm..saya sekarang dah sanggup nak tahan lapar..takut rasanya..bila lapar sikit-sikit tu makan gak walaupun sedikit..

      Reply
    1. hafizul Post author

      Emm tak tahu lah bro..saya tak makan pun ubat ni sebab saya rasa bukan gastrik..maklumlah saya terlebih pandai dari doktor..kahkahkah…

      Reply
    1. hafizul Post author

      Emm dulu pernah gak niat nak minum madu setiap pagi..tapi disebabkan kita jarang amalkan, sampai ke hari ni terus terlupa..terima kasih atas nasihat ni..

      Reply
  2. Anuar

    Salam Bro… Saya syorkan bro cuba rawatan tradisional untuk sembukan penyakit Sedu Sendawa yang sedang bro hadapi… Antara rawatan tradisional yang boleh bro lakukan ialah:

    Bekam : Untuk membuang darah kotor dalam badan bagi melancarkan pengaliran darah

    Reflexology : Untuk menghilangkan toksin pada saluran darah supaya saluran darah dapat berfungsi dengan baik dari organ-organ badan ke tapak kaki..

    Urut : Mungkin ada urat-urat bro yang tak betul.. Jadi kena berurut supaya dapat membetulkan urat…

    Cuba bro usahakan rawatan tradisional ini… Dengan izin Allah mungkin masalah kesihatan bro dapat dipulihkan…
    Anuar recently posted..Destinasi Honeymoon Impian dengan Honeymoon Package ke BaliMy Profile

    Reply
    1. hafizul Post author

      Emm terima kasih bro atas cadangan ni..insyaAllah dalam masa terdekat ni saya akan cuba cari masa dan pergi buat rawatan bekam..kat pasir puteh ada tempat bekam ni..Jerteh susah nak jumpa..

      Reply
    1. hafizul Post author

      EMm setakat ni Alhamdulillah…tak mari lagi sedu sedan dan sendawa tu..hehe..yang penting kena jaga pemakanan lah..yang mana tak leh makan, jangan ngada2 nak makan..tapi semua makanan larangan tu, makanan feveret..jeng gok sikit..hahaha…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge