Sekeping Nota Untuk Ayah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Ayah…Ayah tahu tak???nota untuk ayah
Dalam hidup kite ni, ayah sorang je yang kite ada…
Dalam hidup kite ni, ayah sorang je hero yang kite ada…

Ayah…
Ayah tahu tak???
Muka ayah nampak garang sangat…
Dan selalu buat kawan kite takut…
Masa kat sekolah hari tu…
Pernah kawan kite tanya kite…
Kenapa muka ayah awak garang sangat???

Ayah…
Ayah nak tahu tak apa jawapan kite?
Kite jawab macam ni…
Ayah kite muka jer nampak garang tapi sebenarnya dia seorang yang baik hati…
Ayah kite muka jer nampak garang tapi tiap-tiap malam selalu tidurkan kite…
Ayah kite muka jer nampak garang tapi dia tak pernah marah kite…
Ayah kite muka jer nampak garang tapi dia selalu bawa kite jalan-jalan pusing kampung…
Ayah kite muka jer nampak garang tapi dia menangis masa saya masuk wad hari tu…

Ayah…
Ayah tahu tak apa yang kawan kite cakap lepas tu???
Kawan kite cakap…
Untunglah awak ada ayah yang baik dan sayang awak sangat-sangat…
Untunglah awak kan…
Saya dengki dengan awak sebab awak ada ayah macam tu…

Ayah…
Ayah mesti nak tahukan kenapa kawan kite cakap macam tu…
Kawan kite pernah ceritakan kat kite…
Dia kate ayah dia muka jer nampak baik…
Depan orang, pijak semut pun tak mati…
Tapi bila kat rumah, tuhan jer yang tahu…
Pernah sekali tu… Kite tengok kat lengan dia…
Ada lebam-lebam… Kite tanya dia kenapa lebam-lebam ni…

Ayah…
Ayah nak tahu tak kenapa???
Masa tu kite tengok mata dia dah mula berair…
Sambil muka dia tunduk kebawah…
Dia pun bagitau…
Ayah dia pukul dia sebab dia langgar ayah dia masa ayah dia nak minum air…
Dia bagitau dia bukan sengaja…
Dia bagitau dia dah minta maaf dengan ayah dia…
Tapi…
Ayah dia tak hiraukan semua tu…
Terus dipukul dengan tali pinggang…
Sakitnya… Tuhan jer yang tahu…

Ayah…
Kiter terkejut sangat sebab ayah kawan kite tu kejam macam tu sekali…
Kite bersyukur sebab ayah tak pernah marah teruk sampai macam tu sekali…
Kite bersyukur sangat sebab ada ayah yang baik hatinya…
Ayah… Terima kasih hadir dalam hidup saya sebagai seorang hero…
Yang membimbing saya menjadi seorang insan yang soleh…
Yang melindungi saya bila saya dalam kesusahan…
Yang mendidik saya menjadi seorang yang berguna…
Yang mengajar saya betapa sukarnya hidup tanpa ilmu…
Bagi saya ayah ibarat Superman…
Hadir apabila raksasa omega menyerang saya…

Ayah…
Terima kasih atas segala-galanya…
Kite doakan ayah dipanjangkan usia agar ayah boleh lihat kejayaan kite nanti…
Agar ayah bangga yang ayah ada anak macam kite ni…
Kite selalu doakan kebahagiaan ayah…

Kite sayang sangat-sangat kat ayah…..
Kite tinggalkan nota untuk ayah…
Sebab kite tak sanggup tengok ayah mengalirkan air mata apabila mendengar luahan hati kite ni…

46 thoughts on “Sekeping Nota Untuk Ayah

    1. hafizul Post author

      sampai hati cakap mcm tu..kiter buatkan khas untuk pembaca blog kiter..kita tak cedok pun kat mana2 periuk..kita buat sendiri ni tau..sampai berpeluh ketiak nak siapkan artikel ni…

      Reply
  1. kak baery

    wa nangis lah baca …tapi sampai hari nie memori naik basikal lori (basikal ada tempat duduk yang lebar, confirm korang tak pernah nengok punya) segar dalam ingatan,ayah cuma pakai kain pelikat letak tuala kat bahu. akak ikut ayah main dam aji dia menang akak dapat makan roti kelapa dengan ais krim soda dulu botol macam botol kicap maklumlah zaman otai. .sepanjang hidupnya aku tak pernah wish pun selamat hari bapa..tapi hari ini akak selalu titipkan doa untuk ayah selepas solat semoga Alam barzah taman firdaus untuk ayah..
    kak baery recently posted..TELEKUNG SULAM VIETNAM – DESIGN BARU DAH SAMPAIMy Profile

    Reply
    1. hafizul Post author

      Emm sungguh terasa kehilangan dalam komen kak baery nih..memang saya tak kenal basikal yang akak maksudkan tu..macam mana rupa pun saya masih tak boleh nak bayangkan..emm biasalah orang zaman dulu kuat naik haji..hehe..petang2 haji..malam2 haji..saya pun suka main naik turun haji nih..

      Reply
  2. Pingback: Ayah Tak Kejam - Pondok Kecil

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge