Stress Dapat Isteri Berkerjaya – Apa Komen Anda?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Suku tahun kedua bagi tahun 2013 bakal meninggalkan kita semua. Apa yang telah aku perolehi dalam suku tahun kedua ataupun suku tahun pertama bagi tahun 2013? Adakah aku telah bersedia untuk menghadapi hari-hari yang sukar dalam suku ketiga nanti? Macam mana dengan korang semua? Bagi mereka yang terlibat dalam dunia perniagaan mungkin mengambil kira setiap suku yang terdapat dalam tahun 2013. Apa target dan misi untuk suku ketiga bagi tahun 2013, mungkin mereka telah rancang sesuatu. Semoga korang semua berjaya mencapai apa yang korang sasarkan. InsyaAllah.

pemandangan boleh menenangkan hati yang stress dapat isteri berkerjaya

Kredit : Facebook Ustaz Azhar Idurs ( Original )

Apa yang aku ingin kongsikan disini adalah bukan berkaitan dengan suku tahun pertama, kedua, ketiga ataupun keempat. Apa yang ingin aku tuliskan untuk tatapan korang semua adalah berkenaan dengan wanita bekerjaya. Kisah yang ada disebalik wanita yang bekerjaya. Nak ajak korang semua bagi komen dan pendapat berkenaan dengan artikel yang sedang korang bacakan ni. Mungkin ada sesuatu yang bakal aku perolehi nanti. Dan artikel ini bukanlah untuk menjatuhkan air muka sesiapa. Andai ada yang terasa, itu hanyalah kebetulan sahaja.

Seperti penafian dalam cerita di kaca televisyen berbunyi “Cerita ini hanyalah rekaan semata-mata tiada kena mengena dengan yang hidup dan mati. Kalau ada, itu hanya kebetulan sahaja dan siapa yang makan lada mestilah terasa akan pedasnya.”

Stress Dapat Isteri Berkerjaya – Apa Komen Anda?

Isteri ataupun wanita bekerjaya di Malaysia semakin bertambah angkanya dan meningkat setiap tahun. Kalau kita perhatikan, dalam satu pejabat kebanyakan pekerja dimonopoli oleh golongan wanita. Ataupun golongan mereka yang telah berkahwin dan mempunyai keluarga. Lingkungan umur tak menentu. Walaupun usia lebih 50-an namun, prestasi kerja memang memuaskan hati. Bukan nak memuji wanita berusia lebih rajin dalam membuat kerja-kerja pejabat. Tapi kebanyakannya wanita macam tu lah.

Tidak dinafikan, memikul beban sebagai wanita berkerjaya sangat memenatkan. Tekanan dirasai dalam menempuh kehidupan seharian bersama keluarga tersayang. Kerenah anak, kerenah suami, dan kerenah ditempat kerja semuanya memberikan tekanan dalam kehidupan isteri yang bergelar pekerja. Sekiranya mereka pandai merancang jadual kerja, pandai merancang haluan hidup, mungkin tidak mengalami tekanan yang melampau.

Kenapa perlu stress dapat isteri berkerjaya?

Suka buat kerja pejabat di rumah

Kadang kala masalah di tempat kerja boleh mengganggu gugat kebahagiaan dalam rumah tangga. Mungkin ada suami yang lebih selesa sekiranya beban kerja di pejabat hanya dilakukan pada waktu pejabat dan tidak di rumah. Mungkin juga sebaliknya. Kadang-kadang kita sebagai kaum lelaki harus peka. Harus bersikap toleransi dalam berkomunikasi dengan isteri. Jauh dilubuk hati, kadang kala tu kita rasa tidak dihargai. Setiap saat yang ada, kita rasa tak diberikan perhatian yang sewajarnya. Betul kan?

Tapi, pernah tak kita terfikir. Bahawa mereka, kaum isteri yang suka membawa balik kerja pejabat ni, mereka pun bukan suka sangat buat kerja macam ni. Tetapi, disebabkan terpaksa dan tiada jalan lain, mereka terpaksa buat macam tu. Kita sebagai suami ni kena bagi sokongan padu lah pada isteri yang perangai pelik macam ni. Diorang kerja bukan nak joli untuk diri sendiri. Diorang kerja untuk membantu kita dalam menguruskan kewangan keluarga.

Hari cuti pun kena kerja

Alah diorang ni kerja hari cuti pun, bukan selalu. Bukan tiap-tiap minggu kena kerja pada hari cuti. Paling busuk pun, sebulan 4 kali kena bekerja hari cuti. Itu pun si suami nak stress ke? Memang lah tak stress kalau sebulan 4 kali kena kerja hari cuti. Tapi kalau dah sebulan, tidak pernah ada hari cuti, itu dah melampau namanya. Boleh buat semangat lelaki buas ni jadi membuak-buak.

Tapi, pernah tak korang terfikir. Apabila si isteri mula bekerja, mereka dah ditetapkan pada arahan yang berbunyi “Ikut arahan dari masa ke semasa”. Dan isteri korang bersetuju dengan syarat yang dikenakan oleh majikan tersebut. Balik rumah bagitau kat kita sebagai suami nih. Kita pun setuju juga. So, nak stress buat apa lagi pun.

Ya aku tahu, korang nak sangat isteri-isteri korang jadi suri rumah sepenuh masa kan? Tapi korang kena fikir masak-masaklah. Duit gaji korang mampu ke nak cover segala perbelanjaan untuk isteri-isteri korang? Anak-anak korang. Kereta-kereta korang? Rumah-rumah korang? Pinjaman-pinjaman korang? Say YES if you are bussiness man. And say NO if you are part time workes like me.

Banyak lagi kalau nak di ikutkan. Tapi cukup la kot. Nanti ada masa aku buat cerita lain pula. Inilah antara intipati yang terkandung semasa sesi borak kosong bersama kawan aku semalam. Ada ke patut dia tanya, tak stress ke dapat isteri yang berkerjaya?

Entah lah. Korang rasa pulak macam mana. Sebab kadang-kadang tu memang rasa stress juga. Haha….

Cerita yang menarik perhatian aku :-

  1. Dilema Wanita (Ibu) Bekerja
  2. Ibu bekerja mampu cemerlang
  3. Hukum Wanita Bekerja Menurut Islam

56 thoughts on “Stress Dapat Isteri Berkerjaya – Apa Komen Anda?”

  1. betullah kalau gaji kita boleh tanggung semua, boleh isteri jd suri rumah. kalau cukup makan je, benarkan jelah isteri bekerja. yang penting jgn khianati kepercayaan yg diberikan..

    1. Emm setuju dengan pendapat bro ni..hehe..saya relakan jer isteri bekerja..tapi kadang kala tu ada terasa lah juga kita ni tak mampu nak tanggung isteri?hehe

  2. kalau ikutkan memang ada baik dan buruknya kalau isteri bekerja. fyna sendiri pun bekerja. dan alhamdulillah tetap. kalau ikutkan ekonomi sekarang, seelok2nya isteri bekerja.

    kalau berkaitan dengan kerja rumah, kena bertolak ansur. ada part yang isteri kena buat dan ada part suami keno tolong.

    sekadar pandangan fyna. ^_^

    1. Hehe..betul tu fyna..ohhh kerja tetap dah ke?wahhh seronoknya..saya masih lagi terkial-kial mencari pendapatan tetap..hehe..terima kasih kongsikan pandangan yang bermakna ni..

  3. saya ada dua pilihan dia suruh sy dok umh sy boring mujur ada blog.tpi klu sy keje dia say OK. tapi klu sy jenis gila2 kerja dia takut gak katanya sy blh jadi super duper!

    ..btw sy masih pertimbangkan

  4. Tengok keperluan. Macam yg bro hafizul cakaplah, kalau suami mampu utk lunaskan segala tuntutan, mmg sewajarnya isteri menjadi suri rumah sepenuh masa…

    jika tak, isteri membantu suami tampung mana yg boleh, diharuskan…tp ingatlah wahai suami, duit isteri adalah duit isteri, duit suami adalah duit isteri juga =)

    peace!

    1. Emm tu yang seronok bab isteri kan?duit suami duit isteri..duit isteri duit isteri..hehe..saya tak kisah bab duit ni..dia punya dia hulurkan juga time saya miskin..hehe..

  5. sebenarnya isu stress ke tak sama shj bg mana2 pihak2, baik isteri atau suami. Kalau dikatakan isteri bawa blk kerja ke rumah menyebabkan suami stress, ada juga berlaku sebaliknya apabila suami balik lepaskan geram pd anak2 dan isteri krn masalah kerja …tak ke stress juga tu? 😛
    Apa2 pun kedua-dua pihak kena give n take, utk kesejahteraan rumahtangga.. Nak suruh ister berenti pun, adakah logik ? Banyak perbelanjaan dlm rumahtangga masa kini yg sebahagiannya dtg dari kudrat dan ehsan isteri….OMK terpanjang pulak mengomen hihi.
    p/s : Thanks selitkan link akak

    1. Hehe..tak apa poanjang pun..saya suka pengomen yang suka tulis panjang2..terima kasih kak atas nasihat dan pandangan yang bermakna ni..hehe..mesti akak banyak pengalaman ni..

    1. Hahaha..emm bagus gak cadangan bro ni..memang idea yang hebat ni..tapi dalam kehidupan saya memang sukar lah..internet kat rumah asyik problem jer..online pakai BB jer yang boleh..nak masuk streamyx memang kelaut lah jawabnya..

  6. Syukurlah dapat isteri berkerjaya. Sekurang-kurangnya dapat membantu. Kalau nak ikutkan, tanggungjawab bekerja tu terletak dibahu suami. So takyah la nak stress-stress. Kalau sanggup tanggung makan minum isteri dan anak-anak, silalah suruh isteri berhenti kerja.

  7. masa belum kawin dulu
    aku selalu berangan dapat isteri tak bekerja
    tapi sudahnya dapat isteri yang bekerja juga
    hehe

    stress tak la, bro
    tapi seronok juga bila isteri tak kerja
    pulang, ada orang sambut

    1. Emm betul tu bro..sama lah macam saya..dulu memang nak kerja gaji ribu riban..dapat isteri duk kat rumah jer..kemas rumah sediakan makan minum..jaga anak..tut-tut dapat yang kerja..emm kadang2 memang saya akui..stress jugak lahhhh….tapi dari satu sudut, ada baiknya juga..hehe

  8. Isteri bekerja dpt menampung perbelanjaan jika suami tidak cukup bajet. Jika isteri tak bekerja, bila pulang kerja si isteri sambut dgn senyuman, tapi tulah senyum saja si isteri, tapi si suami nak pecah kepala nak cari duit lebih untuk tambah pendapatan keluarga.

    1. Emm rasanya itu yang terbaik kan bro…balik rumah isteri sambut dengan syuman..kita sebagai laki ni, kadang2 rasa hilang gak stress mcm ni..hehe..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *