Suami Pandai Masak, Isteri Makin Sayang?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

“Bro, betul ke orang kata suami pandai masak, isteri makin sayang?”

Entah la. Aku rasa ada betulnya juga, Maklum ajelah zaman sekarang. Kadang-kadang orang perempuan ni dan masukkan kedalam senarai keutamaan yang mana calon suami nanti kena pandai masak. Orang lelaki pula sebaliknya. Tak apalah dapat perempuan yang tak pandai masak pun, janji dia comel dan kiut.

suami panda masak
Ni namanya Nasi Goreng berulamkan petai kecut…

Tak puas mata memandang. Bab makan boleh order kat kedai aje. Tak pun carikan orang gaji yang comel-comel dan gebu. Haha.

Dapat suami yang pandai masak, kiranya bonus yang sangat bernilai. Walaupun begitu, kita selaku isteri yang mithali kena mainkan peranan utama dalam bab masakan ni. Air tangan isteri itukan pengikat kasih sayang suami. Jangan suka sangat main pas-pas kat suami. Lama kelamaan naik jemu jugala suami tu.

“Isteri ada. Tapi nak makan kena masak sendiri. Piah kat belakang rumah tu bagus aje. Dah la pandai masak. Rajin pula tu…”

Sekali suami simpan angan-angan nak kawin lain, baru tahu. Haha.

Aku bukan pandai sangat bab memasak ni. Masak menu yang ringkas boleh la. Goreng telur dan ikan tu memang tersangat mahirnya. Goreng nasi, itu lagi mudah. Kelmarin aku ke kedai runcit. Nak belikan barang yang dipesan isteri. Tetiba ternampak kacang hijau.

“Dah lama aku tak makan bubur kacang ni…”

Terus beli satu paket kacang hijau dan sebungkus roti. Balik rumah suruh jer isteri masak bubur kacang. Lepas tu cicah dengan roti. Huhhh sedap tuuu.

Sampai aje kat rumah, fikiran dah berubah. Terasa macam nak masak sendiri bubur kacang ni sebagaimana yang selalu aku makan yang mak buatkan. Petang tu juga telefon mak. Mintak resepi. Haha.

Buatlah aku dengan penuh ketekunannya. Mesin kelapa. Perah kelapa. Rebus kacang dan buat beberapa lagi perkara yang berkaitan.

Lebih kurang dua jam macam tu la. Akhirnya siap juga bubur kacang tu.

suami pandai masak
Ni lah dia bubur kacang hijau masak kuah tak ada…

Rasa sekali…. Perghhhh sedapnyaaaaaa.

Warna kuahnya dah sama macam yang mak buatkan. Rasanya pun lebih kurang aje. Tak manis sangat dan tak tawar sangat. Cuma yang mak buatkan itu lebih sedap rasanya. Haha. Tak apa. Cubaan pertama memang selalu gagal. Cubaan kedua mesti sedapnya.

“Abang… Sedapnya….”

Kalau aku kata sesuatu, mesti korang setuju kan. Orang lelaki memang sedap masakannya. Kan??? Haha.

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

59 thoughts on “Suami Pandai Masak, Isteri Makin Sayang?”

  1. suami saya memang tak pandai masak..tapii, sangat rajin kemas rumah..tu pun point penting untuk isteri sayang

    tahniah tuan berjaya masak bubur kacang hijau..saya pun tak pass lagi

  2. untungnya isteri awak. huhu.. suami saya xsuka ke dapur. goreng telur untuk diri sendir pun xnak.
    tp alhamdulillah bab2 lain rajin ckit. terutama basuh baju.

    1. Huhu..tak apa..itu dah kira bersyukur sangat dah..sekurang-kurangnya dia masih lagi dalam ketegori suami yang rajin..hehe…jadi, jangan kesahkan sangat bab suami malas masuk dapur ni..haha

  3. Pandai betul masak bubur…sedapnyaaa…
    Isteri makin sayang dan bertambah sayang laa sebab suami tolong ambil alih tugas isteri walau sementara..sekurang2nya dapat lah si isteri berehat ye dak..hihi

  4. tahniah sbb pandai masak. Xsemua lelaki pandai masak. Mmg xdinafikan sbnrnya lelaki masak lg sdp dr perempuan sbbnya cara diaorg msk berbeza dgn cara perumpuan masak. Ape2 pun bubur kacang tu nmpk sdp. Biasalh cubaan pertama mmg xjadi sgt. Practice make perfect. All the Best!!

  5. untuk pakej ini oklah kalau pasangan tahu masak untunglah sebab kalau orang umh skait dah boleh harpakn buat kerja rumah yang lain pula ekekek..

  6. Orang lelaki, walaupun pandai masak, memang nak juga isteri yang masakkan.

    Setuju bab kalau sekali sekala suami tolong masak, memang rasa hati berbunga-bunga, tambah-tambah lagi boleh masak bubur kacang cam kat lam gamba tu….hahahaha

    Setuju juga tentang berkat air tangan isteri, time masak tu, bacalah solawat, doa, zikir, minta suami dan anak-anak yang makan ni dikurniakan kesihatan terbaik agar mereka lebih kuat untuk beribadah kepada Allah serta melakukan perkara-perkara yang diredha-Nya, minta ditautkan kasih sayang dan macam-macam lagi.

    hahaha….dah boleh buat entri sambungan ringkas pun…kikiki

  7. mesti kena pandai masak boh…basic tu…
    senang kalau isteri kena gi outstation ataupun tak sihat…
    boleh masakkan untuk anak2 dan juga isteri…hehe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *