Tag Archives: kerenah anak

Bayi Selalu Lari Bile Nak Pakai Pampers

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Bayi selalu lari bile nak pakai pampers???

Bagi aku, ini adalah situasi biasa yang perlu dihadapi oleh kebanyakan ibu bapa. Lebih-lebih lagi mereka yang mempunyai anak yang agak aktif. Memang menguji kesabarannya. Bagi aku pula, situasi macam ni pernah juga berlaku. Itu pun masa anak sulong berusia setahun lebih. Sejak pandai merakak, sampailah pandai berjalan memang jenuh juga main kejar-kejar. Masa nak pakai pampers tu la dia nak lari.

bayi selalu lari bile nak pakai pampersSekadar gambar hiasan : Kredit Google Images

Continue reading

10 Cara Nak Sabar Layan Kerenah Anak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dalam rumahtangga, kehadiran cahaya mata merupakan pelengkap kehidupan. Tak seronok seandainya kemeriahan hidup berumahtangga tidak diserikan dengan telatah dan gelagat anak-anak yang 1001 macam kerenahnya. Gelak ketawa dan suka duka dalam sebuah keluarga makin terserlah dengan kehadiran cahaya mata. Namun tidak dinafikan juga, ada pasangan hidup yang selesa tanpa kehadiran anak-anak.

10 cara nak sabar layan kerenah anakGambar : Bila Si Dia Mula Menunjukkan Perangai

Continue reading

Cakna

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Apa yang korang faham bila aku sebut perkataan cakna? Cakna atau dalam bahasa yang lebih mudah difahami adalah ambil berat akan sesuatu perkara. Ambil serius tentang perkara yang berlaku di sekeliling kita. Mengambil berat adalah suatu perbuatan yang jarang-jarang aje manusia mampu lakukan dengan sempurna. Cakna pada diri Agama, diri sendiri, masyarakat dan negara.

kehidupanKredit : Indahnya Kehidupan Berkeluarga

Continue reading

Bersabarlah Melayan Kerenah Anak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Pengalaman melayan kerenah anak cukup memberikan tekanan emosi dalam hidup aku. Tambahan pula aku pertama kali bergelar seorang ayah. Memang banyak rintangan dan dugaan yang perlu dihadapi dalam membesarkan anak. Dalam meniti hari-hari kehidupan bersama si anak, tahap kesabaran sering kali menguji keimanan aku. Walaupun hakikatnya aku bertuah kerana mempunyai seorang anak yang tak banyak kerenah, cepat belajar dan periang, namun ada sesetengah perkara yang dilakukannya tidak menyenangkan hati aku.

kerenah anak

Continue reading