Tag Archives: nasihat

Kesian Kawan Aku Ni

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Orang tua-tua selalu pesan. Jangan selesa sangat dengan apa yang kita ada. Memang betul la apa yang dikata. Dan pernyataan itu aku setuju dan sokong dengan begitu yakin sekali. Maklum aje la. Orang lama. Orang yang pernah makan garam aje yang kata garam tu masin.

orang-lama

Sekadar gambar hiasan : Jumpa kat laman Google Images

Continue reading

Cakna

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Apa yang korang faham bila aku sebut perkataan cakna? Cakna atau dalam bahasa yang lebih mudah difahami adalah ambil berat akan sesuatu perkara. Ambil serius tentang perkara yang berlaku di sekeliling kita. Mengambil berat adalah suatu perbuatan yang jarang-jarang aje manusia mampu lakukan dengan sempurna. Cakna pada diri Agama, diri sendiri, masyarakat dan negara.

kehidupanKredit : Indahnya Kehidupan Berkeluarga

Continue reading

Isteri Curang Versi Nasihat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Isteri merupakan pelengkap dalam kehidupan suami. Dia melengkapkan segala kekurangan yang ada di dalam rumahtangga. Isteri, bagi aku dia merupakan bahtera dan aku sebagai suami adalah pengemudinya. Isteri yang baik, isteri yang tak ganas, isteri yang sopan santun, isteri yang ada sayang giler-giler, isteri tak derhaka memang menjadi idaman suami. Namun tidak semua wanita mampu menjadi yang terbaik di mata suami. Kadang kala sifat dan perangai isteri pada pandangan masayarakat dah TIP TOP. Lain pula pandangan si suami.

isteri solehah idaman suami bukan isteri curang pilihan suami

Kredit : Google Images

Continue reading