Tanggungjawab Abang Kat Ayang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Haha. Gelak lu kejap…

“Abang…. Apa tanggungjawab abang kat ayang ekk kalau abang buat ayang cenggini merananya???”

Pernyataan tu memang selalu sangat kita dengar kan. Selalu sangat bermain di sekeliling kita. Hakikatnya, bila dah isteri keluar kenyataan berbentuk soalan macam tu, mesti ada yang tak kena dengan perangai suaminya. Sampai merana sakan jadinya.

Tanggungjawab Abang Kat Ayang

Sekadar gambar hiasan. Pilih aje yang mana berkenan…

Tak kesian kat isteri ke? Yang melahirkan 12 orang anak diusia 40-an. Yang sanggup mengorbankan masa dan tenaga menjaga kepentingan rumah tangga. Yang tak hiraukan sakit dan demam semata-mata nak isi perut anak dan suami?

Kan aku kata habis madu sepah dibuang korang marah pula. Korang sentap tak tentu pasal. Korang cakap itu, cakap ini. Sedangkan semua itu kebenaran belaka. Nak nafi apa laginya. Kan? Kemanakah hilangnya kejantanan kita sebagai seorang lelaki dan suami? Yang selama ini kita bangga betapa hebatnya kita menjadi seorang lelaki.

Haha. Langsung aku tak faham. Awal kawin dulu, semuanya manis. Semuanya romantik. Tapi bila dah masuk usia senja, lain pula jadinya. Yang suami dahaga nak berbini muda. Nak yang aak dara. Yang isteri kat rumah sibuk duk cari petua dan tips kekal muda senantiasa.

Akhirnya anak-anak yang baru nak kenal dunia tu jadi mangsa. Terkepik diantara dua darjat. Haha.

Kadang-kadang bila aku fikir, rasa macam nak ketawa sakan pulak dah. Sekali fikir, tua-tua macam tu masih simpan angan-angan nak berbini muda? Betul la kata pepatah. Miang batang keladi, makin tua makin menjadi.

Ibarat buah kelapa tua. Ambil santan buat kuih terlajaklah sedapnya.

Mujurlah aku seorang yang setia. Kan? Haha.

Sekali sekala bermuram durja, berkecil hati kecewa, itu lumrah hidup manusia dah. Tak boleh nak senyum dalam situasi yang derita. Tak mampu nak buat orang rasa bahagia andai diri sendiri merana. Biasalah tu. Normal kan kita manusia.

Akan tetapi, selagi kita sedar akan tanggungjawab dan peranan suami terhadap isteri, selagi itulah kita akan kecapi nikmat kebahagiaan. Apa yang penting, setiap konflik yang wujud harus diselesaikan dengan cara yang matang.

Sebab itu lah. Perangai kita manusia tidak sempurna. Ada yang cepat panas baran. Ada pulak tu, tak tahu pun perasaan marah macam mana. Dan kebanyakan jodoh mahupun pasangan kita tidak akan sama perangainya. Kalau sama perangainya, sampai bila rumahtangga nak bahagia.

Betul tak?

p/s : Selamat membaca dan semoga terhibur hendaknya.

29 thoughts on “Tanggungjawab Abang Kat Ayang

    1. hafizul Post author

      Haha..betul gak tu..macam saya jer tu..isteri kuat kerja..saya pulak kerja ala kadar aje..haha..terima kasih kongsikan nasihat yang berguna ni..

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge