Tips Kebahagiaan Dalam Kehidupan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Kebahagian memang menjadi impian setiap manusia. Namun selama manakah kebahagiaan itu mampu bertapak dalam kehidupan setiap insan. Dalam hidup aku juga, aku sentiasa impikan kebahagian. Alhamdulillah, walaupun kehidupan ini sering kali diuji dengan berbagai dugaan, namun kehidupan aku sentiasa mekar dan harum dalam kelopak-kelopak kehidupan. Dan aku harap kebahagiaan ini sentiasa kekal sampai bila-bila pun. Kita hanya mampu merancang tuhan sahaja yang menentukannya. Jadi, rancanglah ia sebaik mungkin kerana hidup hanya sekali.

Kredit : husnabaek.blogspot.com

Tips kebahgiaan banyak dirungkai dan kupas dalam setiap aspek kehidupan. Adakah kita mengamalkan setiap tips yang diberikan? Kebahagiaan yang kita kecapi sekarang ini tidak mustahil suatu masa nanti akan musnah. Musnah mungkin disebabkan kecuaian diri sendiri tauapun orang lain. Dalam berumahtangga, masalah pertelingkahan kecil selalunya akan membawa kepada pergaduhan yang besar sekiranya tidak di elakkan segera. Oleh itu, mari kita sama-sama menjadi yang terbaik di antara yang terbaik untuk mengecapi kebahagiaan dalam hidup.

Tipa yang akan diberikan ini adalah sekadar coretan biasa yang sering kali berlaku dalam kehidupan berumah tangga. InsyaAllah tips yang aku berikan ini akan menjadi panduan buat mereka yang memerlukan. Aminnn.

Tips Kebahagiaan Dalam Hidup

1. Jangan sesekali lupakan Allah

Tidak dinafikan, dalam kehidupan berumah tangga kita sering kali diuji dengan setiap dugaan yang melibatkan emosi dan perasaan. Setiap dugaan yang dihadapai hendaklah ditempuhi dengan hati yang tenang dan menggaggap semua ini hanyalah ujian dari Allah untuk setiap hambanya. Orang yang diuji, adalah orang yang disayangi oleh Allah. Tempat mengadu setiap permasalah yang terbaik adalah Allah S.W.T. Sentiasalah memohon petunjuk apabila diri tidak terdaya memikul bebanan yang dialami. Mustahil kan kalau suami isteri tidak pernah bergaduh. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri.

2. Sentiasa Maaf-Memaafi

Kita hanyalah manusia biasa dan bukannya lahir sebagai seorang yang sempurna. Sempurna dari segala aspek kehidupan. Kadang kala kita pernah juga membuat salah dan silap. Dan setiap kesalahan yang kita lakukan, pastinya penyesalan yang timbul di hati. Begitu juga insan lain yang pernah membuat kesalahan dengan kita. Penawar yang terbaik untuk mengubat hati yang terguris adalah sebuah kemaafan yang ikhlas.

3. Menjalin Kemesraan Dalam Hubungan

Menjalin kemesraan tidak tertumpu pada zahirnya sahaja. Kadang kala kemesraan dalam hubungan seksual juga memainkan peranan penting untuk kebahagiaan. Ramai pasangan yang bercerai ada masalah dalam menjalin hubungan seksual yang mesra. Mungkin ramai yang lupa bahawa fungsi hubungan seksual adalah untuk rekreasi atau kesenangan dan ekpresi cinta selain mendapatkan zuriat. Hubungan seksual juga boleh mengurangkan tekanan setelah seharian penat bekerja. Percayalah. Haha.

Dalam hubungan seksual juga, tak salah sekiranya kita menjadi seorang yang kreatif. Kreatif memilih tempat, kreatif dalam memilih posisi dan bermacam-macam kreativiti lagi yang boleh dilakukan. Semuanya untuk mengelakkan hubungan seksual merasa bosan dan mudah jemu.

4. Kekurangan Isteri atau Suami, Terima Seadanya

Ramai pasangan yang sentiasa mempertikaikan kekurangan yang terdapat pada pasangannya. Awal perkahwinan memang tidak timbul perkara macam ni. Tapi bila usia perkahwinan memasuki usia setahun, ataupun dua tahun, mesti ada perkataan yang tidak puas hati akan keluar dari mulut pasangan.

Kalau dulu isteri tak pandai kemas rumah, kita senyum jer. Maklum lah orang tengah bahagia. Bila dah lama, mula la rasa menyesal. Harus diingati bahawasanya apabila si dia sudah sah menjadi milik kita, bermakna dia adalah yang terbaik untuk kita. Tiada yang lagi layak yang boleh dijadikan pasangan kita kecuali si dia. Kerana semuanya sudah tertulis, si dia adalah pasangan untuk kita dalam meniti jambatan kehidupan yang penuh dengan onak duri ni.

Kekurangan yang si dia miliki, kita boleh perbaiki. Memang begitu lumrahnya. Bahagian mana yang tak sempurna tu, kita isilah agar ia nampak lebih sempurna. Kalau kita tak sama-sama perbaiki, memang tak kan lama kebahagiaan yang dikecapi.

5. Cemburu Buta, Elok Di Buang Jauh-Jauh

Emm bab cemburu ni, elok sebenarnya. Ia boleh menampakkan akan kasih sayang pada insan yang sedang cemburu tu. Siapa tak cemburu kalau si dia kuar makan dengan orang lain kan. Siapa tak cemburu kalau si dia asyik duk berkepit jer dengan orang lain. Ishhh kalau aku, memang tak lama la orang tu akan nikmati hidup di bumi ni. Haha. Cemburu buta boleh memusnahkan kebahagiaan yang sedang kita kecapi sekiranya tidak diusul periksa dengan baik.

Marilah sama-sama kita hapuskan sikap semburu buta ni agar ia tidak membelenggu emosi kita. Sekaligus, sukar untuk menikmati kebahgiaan dalam hidup berumah tangga. Saling percaya mempercayai dan sentiasalah tanam dalam hati bahawa Allah S.W.T sentiasa melihat apa yang kita lakukan. Ya, terlepas bala di dunia, tapi bala di alam kubur sedang menanti. Hehe. Tepuk dada tanya selera.

Banyak lagi sebenarnya tips berkaitan dengan kabahgiaan seperti jangan mengamalkan sikap suka menipu, selalu menjadi insan yang bertanggungjawab dan sebagainya lagi. Mungkin ada diantara korang semua yang ada tips tersendiri, boleh la kongsikan di ruangan komen di bawah. Mana tahu menjadi panduan dan teladan untuk aku dan mereka yang memerlukan. Hehe.

Ebook Berkaitan :-

Tips Rumahtangga Bahagia

54 thoughts on “Tips Kebahagiaan Dalam Kehidupan”

  1. Bersetuju dengan tips-tips yang diberikan, dalam perhubungan antara dua insan, memang banyak tolak ansur yang perlu kita sematkan, terutama dengan isteri kita. Semoga perhubungan bro dan isteri akan kekal bahagia.

  2. Setuju di nombor 5 ,Cemburu Buta, Elok Di Buang Jauh-Jauh,dalam kehidupan tak kira hubungan persaudaraan atau sahabat perlu dijauhkan sifat cemburu ni

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *